header image
Autentificare
header image
header image
header image
Vezi discuţia
 Printează discuţia
Tutorial filmare OMD M5
cojocaru27
asta am inteles, dar credeam ca se refera la c-af. Ma gandeam ca se poate trece in modul single af, setezi odata la inceputul scenei focusul, apoi in timpul filmari daca vrei sa muti focusul, sa zicem de pe fata personajului pe obiectul din mana acestuia, sa poti apasa cu degetul pe ecran in zona obiectului si sa muti focusul - ca in filmuletul de prezentare a 70d-ului.
 
Cosmin
In esenta, fie ca e vorba despre autofocus continuu sau single, detectia de contrast va genera acel efect de pompa. Punct.

Un autofocus continuu nu e nimic altceva decat un autofocus single aplicat in bucla. Practic, odata stabilit focusul, masura de claritate se evalueaza periodic pentru a se determina daca focusul s-a pierdut. Cand se detecteaza aceasta conditie, se reincearca obtinerea focusului. Aici exista doua abordari: 1. se muta grupul de focus la capat si se rescaneaza, 2. se incearca restabilireaa focusului in jurul planului curent. Pe prima am mai vazut-o la telefoane mobile, care in general am vazut ca fac autofocus continuu pe preview. Cea de-a doua este evident de dorit, insa aici problema este una fatala. Nu stii daca focusul s-a mutat in fata sau in spatele planului curent. Asa ca nu prea ai altceva de facut decat sa alegi una dintre variante si sa scanezi in acea directie. Statistic, ai 50% sanse sa nimeresti. Insa atunci cand nu nimeresti, ceea ce se obtine in urma scanarii in directia gresita este o defocalizare mai pronuntata, inaintea restabilirii focusului. Din acest motiv, intr-adevar, acel efect de pompa poate fi uneori mai pronuntat in cazul autofocusului continuu.

La un moment dat am lucrat si eu pe algoritmi de autofocus si lovindu-ma de problema asta am incercat sa o rezolv pe baza detectiei de fata. Principiul ar fi urmatorul: atunci cand cand fata se apropie de camera, ea devine mai mare, iar cand se departeaza, invers. Asadar studiind variatia dimensiunii fetei, in teorie s-ar putea sa-ti cresti sansele de a alege directia corecta in care sa faci scanarea. Din pacate, lucrurile s-au dovedit mai complicate de atat, aceasta abordare avand si ea dezavantajele ei.
 
ToniGenes
In definirea acestor algoritmi este nevoie si de putin simt practic.

Aproape nimeni nu este interesat sa pozeze subiecti care se indeparteaza. In general toata lumea pozeaza subiecti care vin spre fotograf/camera. Deci "tracking"-ul ar trebui sa verifice in primul rand directia de miscare catre fotograf. Asta trebuie sa aiba prioritate.

Exemplu : pozez o pasare. Nu ma intereseaza sa o pozez din spate. O pozez doar daca zboara spre mine.

Un sistem de focalizare inteligent ar putea avea urmatoarele setari pentru urmarire (tracking):
-tracking inainte-inapoi;
-tracking inainte (catre fotograf);
-tracking inapoi.

Eu l-as tine tot timpul pe a doua optiune.

Ar fi extrem de util daca s-ar putea seta cursa obiectivului :
-macro;
-mediu (3m......15m);
-complet.

Eventual sa pot modifica eu intervalul in care lucreaza autofocusul.

Producatorii lucreaza in general la senzori, dar multe alte optiuni au ramas asa de foarte multi ani.

De exemplu nu s-ar putea face un blit de dimensiuni reduse, incorporabil in camera, care sa fie mai puternic decat un FL-50? Ar face sistemul infinit mai portabil, decat o face reducerea greutatii de la 450 g cat avea E-620, la 300-350g cat are un PEN. As putea sa renunt la blitz-ul extern, la cele 4 baterii AA6, la incarcatorul pentru ele. Asta inseamna sa faci un sistem cu adevarat portabil, nu sa reduci greutatea camerei cu 100g.

Sau pe cand un obturator electronic performant si silentios? Cred ca in felul asta s-ar putea mari si timpul de sincronizare pentru blituri unde am inteles ca obturatorul e cel care limiteaza.

-
Editat de ToniGenes la 11-07-2013, 11:55
 
http://www.flickr.com/photos/27603562@N04/
Paul
Toni, la treaba cu focusul sunt multe lucruri frumoase pe care ni le-am dori si sper sa le vedem realizate la un moment dat, insa, referitor la lumina de blitz, exista o vorba, blitzul de pe camera este ultima solutie. Lumina directa distruge toate detaliile, nu mi-as dori niciodata un blitz pe camera care sa imi ocupe spatiu in body cat juma de camera, numai condensatorul lui FL-50 cred ca este cat acumulatorul de E-5. Nu se va face asa ceva cu siguranta pentru ca nu este cerere si sa faci un blitz cu cap variabil incorporat in camera, este greu de crezut.
"The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera." - Dorothea Lange
 
www.filmalbnegru.ro
Ionut Trufin
katran a scris:

De exemplu nu s-ar putea face un blit de dimensiuni reduse, incorporabil in camera, care sa fie mai puternic decat un FL-50? Ar face sistemul infinit mai portabil, decat o face reducerea greutatii de la 450 g cat avea E-620, la 300-350g cat are un PEN. As putea sa renunt la blitz-ul extern, la cele 4 baterii AA6, la incarcatorul pentru ele. Asta inseamna sa faci un sistem cu adevarat portabil, nu sa reduci greutatea camerei cu 100g.


-


In general un blitz extern nu se foloseste exclusiv pe camera. O multime de fotografii nu necesita blitz, asa ca nu vad motivul pentru care as plimba dupa mine mereu un blitz de puterea lui FL50 - eu zic ca e putin probabil ca o astfel de camera sa aiba cumparatori chiar daca s-ar putea construi fizic.
Fl50 are dimensiunile pe care le are pentru a disipa mai usor caldura pe care o genereaza componentele electronice si pentru a acomoda bateriile. Folosirea unei baterii BLM-1 pentru incarcarea unui FL-50 cred ca ar consuma-o in 20-30 de cadre.
In plus un FL50 utilizat remote ofera posibilitati de iluminare net superioare unui blitz "legat" de camera.
ZD 14-54, ZD 40-150, ZD 35, OM10, Epl1, Epl5, E-m1, micro 7.5, 17, 45, 40-150, 14-42
 
ToniGenes
N-ai citit cu atentie ce am scris eu.

Eu vorbeam despre un blit integrat pe camera, la fel de mic ca cel de pe E-620, insa la fel de puternic sau mai puternic decat FL-50, eventual sa consume putin (tehnologie LED) si sa se incarce si foarte repede.

In felul asta nu mai ai nevoie sa cari blit extern + baterii + incarcator si ai un blit ultra-performant pe care il ai tot timpul la tine si usor accesibil.


-
 
http://www.flickr.com/photos/27603562@N04/
Ionut Trufin
katran a scris:

N-ai citit cu atentie ce am scris eu.

Eu vorbeam despre un blit integrat pe camera, la fel de mic ca cel de pe E-620, insa la fel de puternic sau mai puternic decat FL-50, eventual sa consume putin (tehnologie LED) si sa se incarce si foarte repede.

In felul asta nu mai ai nevoie sa cari blit extern + baterii + incarcator si ai un blit ultra-performant pe care il ai tot timpul la tine si usor accesibil.


-


...pe care nu-l pot pozitiona unde vreau pentru ca e legat de camera. Lumina trimisa aproape paralel cu axul optic e cam cea mai proasta varianta de iluminare posibila.
ZD 14-54, ZD 40-150, ZD 35, OM10, Epl1, Epl5, E-m1, micro 7.5, 17, 45, 40-150, 14-42
 
ToniGenes
Ai putea sa-mi spui ce fel de solutie de iluminare crezi ca am folosit cand am facut poza asta ? Smile

http://www.olympu..._mt_01.jpg

Eventual ce solutie ai fi folosit tu ? Smile


Ok, si blitul integrat poate fi facut detasabil. Din cate stiu pe PEN-uri s-a facut deja pasul asta.

-
Editat de ToniGenes la 11-07-2013, 12:56
 
http://www.flickr.com/photos/27603562@N04/
Ionut Trufin
Exista catchlight doar in ochii celor doi pui de sus deci as spune ca un blitz extern pozitionat deasupra camerei sau blitz-ul incorporat. Imaginea e destul de plata. Penajul este o zona fara volum, nu poti spune unde se termina un pui si incepe celalalt.

O lumina laterala ar fi creat diferentiere si zic eu ar fi facut imaginea sa arate mai bine. Poti face asta cu un blitz care functioneaza ca slave optic, declansat de blitz-ul de pe camera setat la 1/64. Doar imi dau cu parerea. Nu am fost acolo si nu stiu daca aveai acces pentru asa ceva.
ZD 14-54, ZD 40-150, ZD 35, OM10, Epl1, Epl5, E-m1, micro 7.5, 17, 45, 40-150, 14-42
 
ToniGenes
Cuibul asta este intr-o scobitura intr-o stanca unde nici nu cred ca era loc sa bag blitul extern, daramite sa-l mai si pozitionez. Smile
Poza este facuta cu un wide (focala optica a fost de aprox. 18 mm).

Scobitura era mascata de o tufa de vegetatie. Cu o mana tineam tufa, cu alta faceam poze. Conditii grele.
M-am bazat pe faptul ca peretii "pesterii" vor reflecta lumina si o vor uniformiza. Cam asa s-a si intamplat.

Care este concluzia ?
Lucrurile pe care le spui sunt valabile pentru poze in conditii controlate : studio....etc, locuri in care portabilitatea oricum nu este importanta, locuri unde ai suporturi pentru blit si libertate totala.
Treaba cu sistemul de lumini pozitionat intr-un anume fel merge la anumite tipuri de fotografie, nu la ce fac eu.

Cand iesi la pozat afara de multe ori nu-ti permit subiectul si mediul sa faci tot ce vrei, si/sau nu-ti permiti sa cari tot timpul blitul extern dupa tine, eventual si trepied ceva pentru el.

Crezi ca starcul care vaneaza peste pe balta ma lasa sa asez bliturile cum vreau eu ?
Sau la o pasare in zbor de faci ?
Sau la o pasare care sta pe cuib intr-un tufis pe care trebuie sa-l smotocesti un pic in prealabil ca sa ai unghi de pozat fara sa sperii pasarea:
http://4.bp.blogs...uib_02.jpg

Pe mine blitul de pe camera m-a scos de multe ori din necaz, mai ales ca blitul extern ramane de multe ori acasa din motive de portabilitate.
Se incarca rezonabil de repede si este destul de puternic. Mi-ar fi placut sa aiba un timp de sincronizare mai mare.

Ideea era sa avem un blit integrat mult mai performant decat ce avem in prezent, nu sa avem o solutie completa de iluminat - lucru imposibil.

-
Editat de ToniGenes la 11-07-2013, 13:59
 
http://www.flickr.com/photos/27603562@N04/
DL
katran a scris:

Mi-ar fi placut sa aiba un timp de sincronizare mai mare.

-


Puteti sa detaliati? Adica timp mai scurt sau mai lung de sincronizare, decat ce? Totusi Oly este prima casa care a lansat sincronizarea la blit si la 1/2000, acum mai bine de 30 de ani... deci nu pricep... mii de scuze.
 
www.fotografu.ro
Paul
Ma gandesc ca Toni se referea la blitz-ul de pe camera unde nu exista FP si limitarea este la 1/250
"The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera." - Dorothea Lange
 
www.filmalbnegru.ro
ToniGenes
Da, ma refeream la blitul de pe camera care are un timp de sincronizare minim de 1/250s (nu stie modul FP - adica sincronizare rapida).

Bliturile externe pot ajunge la timpi suficient de scurti in modul FP (cred ca 1/2000), insa nu au randament foarte bun in modul asta. Cel putin asa se intampla cu FL-36-le pe care il am. Poate ca FL-50 e mai mult mai bun.


-
 
http://www.flickr.com/photos/27603562@N04/
Ionut Trufin
katran a scris:

Care este concluzia ?
Lucrurile pe care le spui sunt valabile pentru poze in conditii controlate : studio....etc, locuri in care portabilitatea oricum nu este importanta, locuri unde ai suporturi pentru blit si libertate totala.
Treaba cu sistemul de lumini pozitionat intr-un anume fel merge la anumite tipuri de fotografie, nu la ce fac eu.

-


Parerea mea e ca lumina de slaba calitate este lumina de slaba calitate in orice fel de conditii.
M-ai intrebat ce cred eu ca ar fi facut acea imagine mai buna si ti-am spus. Masura in care poti aplica acest lucru in teren e alta poveste. In cazul pozei tale, daca blitz-ul de pe camera ar fi avut numar de ghid 50 si il foloseai la fel, tot asa de plata ar fi aratat imaginea.
Sunt destul de putini cei care pozeaza intr-o scobitura in stanca si nu stiu daca puilor respectivi le place in mod deosebit un FL50 in ochi. Poate ca in cazul asta o solutie mai buna e un obiectiv f1.2 si o camera care sa poata ISO6400 sau 12800 cat mai curat.
Iti arat un exemplu ceva mai comun intalnit in care blitz-ul de pe camera oricat de puternic ar fi fost nu facea doi bani. Poza nu este crop.
_4148743.jpg

Editat de Ionut Trufin la 11-07-2013, 21:22
ZD 14-54, ZD 40-150, ZD 35, OM10, Epl1, Epl5, E-m1, micro 7.5, 17, 45, 40-150, 14-42
 
Cosmin
Foarte interesante observatiile voastre. Se vede ca fiecare are multa experienta in stilul sau de fotografie si prin urmare fiecare dintre punctele de vedere expuse are sens.

Referitor la flash, probabil ca tocmai din motivul ca fiecare utilizator are cerinte diferite in aceasta privinta, exista atatea abordari. La e-p1 nu exista flash built-in, la e-p3 au adaugat. La nex 3 si 5 au pus flash, dar clip-on, nu pop-up. Nu au pus insa patina. La Nex 6 si 7 au pus pop-up flash si patina. Fujifilm-urile mirrorless n-au decat patina. La slr-uri entry level exista fara exceptie flash pop-up, dar la cele pro doar patina. Avem de unde alege...

Flash-uri puternice si compacte cu totii ne-am dori, Toni. E valabil atat pentru flash-urile integrate in camera cat si pentru cele externe. Din pacate, tehnologiile sunt astea care sunt. Flash-ul led e inca departe. Ramane xenon, cu bunele si cu relele.

Si ce spuneai despre autofocus are sens. Ideile tale cu blocarea scanarii intr-o anumita directie sigur ar rezolva niste probleme, dar eu sper la mai mult de atat. Adica am incredere ca vom reusi sa imbunatatim algoritmii de tracking, de asa natura incat sa nu mai fie nevoie ca userul sa ne indice sensul in care sa cautam. Ce ar zice oricine, progres pe partea de autofocus s-a facut in ultimii ani. Uite unde era e-p1 si unde e acum om-d sau panasonic gh3. Uite ce fac nikon 1 sau canon 70d. Uite ce senzori de autofocus exista in slr-urile din ultimii ani si ce algoritmi de tracking 3d au. Uite ce utila este focalizarea bazata pe detectia de fetze. Mai nou exista autofocus cu prioritate pe copil si chiar recunoastere de persoane (identifica pe cei cunoscuti tie in cadru si focalizeaza pe ei). Exista (si sper sa nu ma insel) chiar un telefon ce face autofocus bazat pe analiza aberatiilor cromatice. Din ce in ce mai des se aude despre autofocus bazat pe actuatoare mems. Si cate mai altele, probabil.

Iarasi, referitor la shutterul electronic global, mai ai un pic de rabdare. Sigur vine. E presiune enorma din partea de video. Din punct de vedere still, asta va rezolva atat problema galagiei cat si cea a sincronizarii cu flash-ul. In GH3 stii ca deja au pus optiunea de a folosi shutter-ul electronic pe still. Din pacate, e rolling shutter si nu merge deloc cu flash xenon.
 
DL
Interesante lucruri, despre obturatorul electronic, data tot veni vorba:

http://m43photo.b...utter.html
 
www.fotografu.ro
ToniGenes
Ionut Trufin a scris:


Poate ca in cazul asta o solutie mai buna e un obiectiv f1.2 si o camera care sa poata ISO6400 sau 12800 cat


Si ai fi obtinut o poza cu un DOF minuscul de aprox. 1cm (mult mult prea ingust pentru subiectul dat) si cu zgomot deranjant, care nu are nicio sansa sa se apropie de ce scoate E-5 la ISO-400. Ar fi fost niste poze nefolosibile dupa parerea mea.

Ca sa obtin un DOF suficient de larg (de aprox. 10cm ca sa prind toti puii in focus), a trebuit sa inchid la F/8.0 si sa incadrez mai larg (sa pozez de la o distanta un pic mai mare).
Exiful pozei spune asa : 20mm, F/8.0, ISO-400, 1/100. Cred ca am pozat de la 40 cm.
Da, DOF-ul este foarte important in astfel de situatii pentru ca se pozeaza de aproape.
Am si poze la care am lacomit. Am pozat foarte de aproape, tot cu F/8.0, dar nu au mai iesit toti puii in focus. DOF-ul ingust a compromis pozele.....


Contrar a ceea ce se crede, puii au fost foarte putin deranjati de blit, poate chiar deloc. Mai degraba sunt deranjati de zgomotul obturatorului.

In situatia asta blitul a fost suficient de puternic.

Am nevoie de blit puternic si rapid in alte situatii : PIZ-uri (pasari in zbor). FL-36 nu face fata - prea slab, iar blitul integrat este nefolosibil din cauza timpului de sincronizare mare (1/250s).
Posibil ca FL-50 ajutat de o "palnie" concentratoare sa fie mai bun. Nu am testat inca.


@Cosmin
Asteptam cu nerabdare un obturatorul electronic. Sa speram ca vine repede.

-
Editat de ToniGenes la 11-07-2013, 22:47
 
http://www.flickr.com/photos/27603562@N04/
Ionut Trufin
katran a scris:

Si ai fi obtinut o poza cu un DOF minuscul de aprox. 1cm (mult mult prea ingust pentru subiectul dat) si cu zgomot urias care nu are nicio sansa sa se apropie de ce scoate E-5 la ISO-400. Ar fi fost niste poze nefolosibile dupa parerea mea.


-


Ai dreptate! La DOF nu m-am gandit.
ZD 14-54, ZD 40-150, ZD 35, OM10, Epl1, Epl5, E-m1, micro 7.5, 17, 45, 40-150, 14-42
 
ToniGenes
Sunt foarte multe chestii la care nu ne gandim. Stai linistit, ca nici eu nu sunt mai breaz. Si eu ratez poze din diverse motive.

Noi discutam aici cu mare usurinta despre tot soiul de tehnici de fotografiere, insa pe teren lucrurile stau cu totul altfel.
Una este teoria, altele sunt conditiile de pe teren.
Iar un om cu experienta vine cu solutii la care nici nu te-ai gandit (si nu ma refer la mine).

Nu foarte demult, am fost invitat de amicul meu Cristian sa pozez niste pui de cotofana in cuib - primul meu cuib.
Cristian vine din zona ornitologiei (birdwatchingului).
Eu vin din zona fotografiei.
Ne-am intalnit la mijloc - fotografia de animale salbatice.

Teoretic, ii sunt superior pe parte de teorie, editare...etc.
Practic el are mult mai multa experienta pe teren si stapaneste destul de bine tehnicile de fotografiere.
In timp, am constatat ca in situatii limita are solutii si rezultate mult mai bune decat mine. Am avut de invatat de la el. Uneori ma suprinde cu solutiile pe care le alege.

Revin la cuibul de cotofana.
M-am prezentat la locul faptei ca o floricica : E-5 + grip + 50-200. Nimic altceva.

Vad ca omul scoate E-620+14-42.
Mijesc un zambet si intreb :
-14-42 ? Pentru ce ?
Raspuns :
-ai sa vezi.

Cuibul era intr-un hatis de crengi, cam la inaltimea capului.
Eu ma chinuiam cu tele-ul sa gasesc sparturi printre crengi de la 1m (distanta minima de fotografiere). Esec total. Poze de toata jena.

Omul a strecurat camera printre crengi, deasupra cuibului si a inceput sa faca poze. Alt unghi, alta perspectiva, alte poze.

Ma agitam ca pestele pe uscat, neputincios, in timp ce omul facea poze.
M-am uitat cu jind la obiectivul lui si l-am rugat sa mi-l imprumute. Dupa ce l-am pus pe camera mea, am constatat ca grip-ul o sa ma incurce - adica nu pot sa strecor camera la fel de usor printre crengi si nici nu mai am spatiu prea mult ca sa o pozitionez bine. L-am dat jos.
N-as fi avut nicio sansa sa folosesc blit extern. Tot blitul integrat a fost de aur.

Am invatat o lectie. Nu mai plec de acasa fara un wide.
Avand acel 14-42, am reusit sa si filmez puii de cotofana. N-as fi reusit cu 50-200 sa scot ceva folosibil.
http://www.animal...tofana.jpg

Cine spune ca wildlife inseamna o focala de minim 600mm in formatul 35 mm n-are nicio legatura cu subiectul. Sunt multe situatii in care ai nevoie de o focala scurta (14....35mm).

Am facut foarte multe poze wildlife cu 14-42 .
Un alt exemplu de poza facuta cu 14-42 :
http://www.olympu...rix_01.jpg

Am avut tele-ul la mine, dar 14-42 a fost mult mai bun in situatia asta.

Iar in ultimul articol de pe blogul personal, am postat foarte multe poze facute cu 14-42 sau cu 35 macro :
http://www.natura...avara.html

Revenind la blit, da ar fi de foarte mare ajutor un super blit incorporat. Nimeni nu a scos asa ceva pana acum, dar daca ar scoate, ar da bufu'.

Uitati-va la PEN-uri cat de hidos arata cand pui un blit bun pe ele !
Vrei portabilitate ? Pai trebuie sa umbli peste tot, inclusiv la blituri.
-
Editat de ToniGenes la 12-07-2013, 09:30
 
http://www.flickr.com/photos/27603562@N04/
red bull
Foarte faine , sincer Thumbs up . Presimt ca daca scoate Oly un tele pentru m4/3 o sa treci si tu pe asa ceva Wink
Fratilor, faceti un efort supraomenesc si lasati capra vecinului sa moara de batranete!
Ex EM-5 , Ex-EM1 ...Ex-OLY
Momentan folosesc Sony


http://500px.com/vasihurghis
Vasile Hurghis | Flickr - Photo Sharing!
 
Salt la forumul:

Navigare
Intalniri membri

Meniu utilizator
Statistica utilizatori









·Forum de discutii
·Galerie foto
·Ultimele imagini
·Anunturi

·Trimite o imagine
·Căutare
·Reguli in site
·Contactaţi-ne


Utilizator

Parolă



Încă nu eşti membru?
Înregistrează-te

Ţi-ai uitat parola?
Solicită una nouă

· Vizitatori conectaţi: 9
· Membri conectaţi: 0
· Membri înregistraţi: 641
· Cel mai nou membru: Doru
· 20,651,698 vizite unice



Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.