Mulțumesc, George. Cam 18.30 ora, vara, dar lumina nepotrivită. Am vrut să mai îndrept lucrurile prin procesare...La poza 3 am vrut să păstrez 2/3 lac față de 1/3 restul. O să încerc însă un crop jos.
Pun și eu 3 poze făcute în Grădina Botanică din Buc., mai vechi, editate abia acum. Cu E-M5, pana 20mm.
E potrivită editarea? Sunt subexpuse? (mi-am decalibrat monitorul din greșeală...). Au și alte probleme?
Sunt niste, tehnic vorbind, niste bune imagini de album personal sau de plimbare sau de ilustrare a unei dupa amieze; pentru un blog sau asa ceva sunt super OK. Rama aia maro nu merge decat cu imagini care sa para vechi, eventual alb negru/ sepia.
Personal, as fi preferat mai multa implicare din partea fotografului ( un punct de statie mai unic, mai sus, mai jos, nu stiu) si mi-ar fi placut mai multe detalii in umbre, si ceva mai mult redata atmosfera de inceput de toamna prin caldura.
DL a scris:
Sunt niste, tehnic vorbind, niste bune imagini de album personal sau de plimbare sau de ilustrare a unei dupa amieze; pentru un blog sau asa ceva sunt super OK. Rama aia maro nu merge decat cu imagini care sa para vechi, eventual alb negru/ sepia.
Personal, as fi preferat mai multa implicare din partea fotografului ( un punct de statie mai unic, mai sus, mai jos, nu stiu) si mi-ar fi placut mai multe detalii in umbre, si ceva mai mult redata atmosfera de inceput de toamna prin caldura.
Vă mulțumesc!
Acum am conștientizat, citind ce spuneți despre implicarea fotografului, că pozele sunt făcute într-o vreme când nici nu auzisem expresia "punct de stație". Credeam că valoarea unei poze ține de frumusețea subiectului, nu de cum îl abordează fotograful...
Iar acum am prejudecata că postprocesarea poate ascunde toate lipurile de la momentul declanșării. Dar punctul de stație este tocmai un element care nu mai poate fi schimbat în photoshop...
Îmi plac foarte mult variantele dvs. Căldura respectivă am căutat-o și eu dar am obținut-o într-o mai mică măsură (pozele prime sunt foarte reci, specific cumva unui obiectiv panasonic...). Mă întreb cum ați obținut albastrul lacului la poza 3...Vă mulțumesc și pt. efortul de editare.
(pozele prime sunt foarte reci, specific cumva unui obiectiv panasonic...). Mă întreb cum ați obținut albastrul lacului la poza 3...
Cu imaginile reci, le reglam din temperatura de culoare adica cu WB, care WB nu il lasam pe automat... daca punem umbra sau nori in general favorizam obtinerea unei imagini mai calde.
Spuneti ca panasonicul e mai rece. Acum, sper sa nu se supere lumea, dar nu exista obiective mai reci sau mai calde, daca luam ca punct de referinta WB. In lumea mea, se merge cu o scala gri 18% sau cu un capac translucid si se face manual masurarea WB; aceasta masurare va lua in calcul si derivatele cromatice ale obiectivului; daca facem manual masurarea WB, toate obiectivele, incepand cu cele foarte calde lipite cu balsam de Canada de acum 100 de ani pana la cele "reci" de azi, vor reda la fel obiectul - cu conditia sa nu absoarba totusi prea mult din spectru pe undeva.
Daca punem WB pe auto sau pe soare sau pe un etalon de genul asta, atunci sigur, vor exista si obiective reci, si calde, si verzi, si magenta.
Cu apa albastra... din Adobe Camera Raw am facut-o... ultra simplu, cu pensula, am luat niste culoare si putina subexpunere si am pus acolo, manual, ca sa zic asa. Uneori e kitsch, alteori merge.
DL a scris:
Cu imaginile reci, le reglam din temperatura de culoare adica cu WB, care WB nu il lasam pe automat... daca punem umbra sau nori in general favorizam obtinerea unei imagini mai calde.
Spuneti ca panasonicul e mai rece. Acum, sper sa nu se supere lumea, dar nu exista obiective mai reci sau mai calde, daca luam ca punct de referinta WB. In lumea mea, se merge cu o scala gri 18% sau cu un capac translucid si se face manual masurarea WB; aceasta masurare va lua in calcul si derivatele cromatice ale obiectivului; daca facem manual masurarea WB, toate obiectivele, incepand cu cele foarte calde lipite cu balsam de Canada de acum 100 de ani pana la cele "reci" de azi, vor reda la fel obiectul - cu conditia sa nu absoarba totusi prea mult din spectru pe undeva.
Daca punem WB pe auto sau pe soare sau pe un etalon de genul asta, atunci sigur, vor exista si obiective reci, si calde, si verzi, si magenta.
Cu apa albastra... din Adobe Camera Raw am facut-o... ultra simplu, cu pensula, am luat niste culoare si putina subexpunere si am pus acolo, manual, ca sa zic asa. Uneori e kitsch, alteori merge.
Pe soare eu pun WB pe nor, de obicei, pt. nuanțe mai calde. Și un - 0,7 EV, de regulă (subexpunerea ușoară am impresia că face și culorile mai saturate).
Mai fac și eu măsurarea manuală a WB, cu o coală albă, atunci când sunt mai multe surse cu temperatură diferită. Deci foarte rar.
Însă dacă fotografiez aceeași scenă cu aceleași setări (WB pe nor, să zicem), cu zuiko și apoi cu panasonic, imaginea cu panasonic va fi cromatic ușor diferită, pare mai "rece", culorile reci (verde, albastru) parcă sunt și mai "reci" decât cu zuiko. S-a mai discutat pe forum despre asta. Unii spun că nu sesizează vreo diferență. Cosmin a demonstrat că e chiar imposibil să fie diferențe...
Oricum, histograma e rege si ea ar trebui consultata la fiecare imagine la fotografiere. Fara manuirea histogramei de fapt nu exista fotografie cat de cat avansata.
Eu reglez Olympusu` sa vad zonele supra/subexpuse cu acel clipping. Fabulos de simpla si buna metoda sa expunem ideal.
Ma gandesc si spun doar, nu am o dovada clara, dar cred ca intensitatea lungimii de unda corespunzatoare anumitor culori poate fi influentata si de tratamentul lentilelor cu straturile antireflex, antihalo etc. pentru ca acestea se comporta diferit de la un producator la altul. In acelasi timp cred insa ca diferentele majore apar in cum lucreaza body-ul de la Oly cu lentila Panasonic, totul este digital totusi, daca am avea film in loc de senzor nu cred ca ar aparea diferente vizibile intre ele.
"The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera." - Dorothea Lange
Ma gandesc si spun doar, nu am o dovada clara, dar cred ca intensitatea lungimii de unda corespunzatoare anumitor culori poate fi influentata si de tratamentul lentilelor cu straturile antireflex, antihalo etc. pentru ca acestea se comporta diferit de la un producator la altul. In acelasi timp cred insa ca diferentele majore apar in cum lucreaza body-ul de la Oly cu lentila Panasonic, totul este digital totusi, daca am avea film in loc de senzor nu cred ca ar aparea diferente vizibile intre ele.
Sigur ca exista diferente majore de la un obiectiv la altul, chiar de aceeasi marca, in ce priveste absorbtia cromatica si transmisia cromatica. Dar daca facem albul manual ( chestie pe care o faceam pana si acu` 35 de ani la camerele video vidicon de la TVR) atunci orice diferenta dispare, pentru ca masurarea WB pe manual face sa dispara orice diferenta, pentru ca exclude raspunsul cromatic al obiectivului din lista de erori, aducand totul la un raspuns unitar.
Aveam la TVR camere cu obiective de la producatori diferiti ( Cooke, Angenieux, Panavision) si le aduceam la acelasi nivel cromatic masurand WB si punand in memorie la carul de emisie fiecare WB. Astfel secventele filmate cu multe camere video pareau trase cu acelasi obiectiv.
Nu stiu cum sa explic mai simplu. Daca punem un WB prestabilit sunt diferente majore vizibile, daca punem WB manual totul se aduce la acelasi numitor, desi obiectivele, evident, unele sunt mai portocalii, unele mai magenta, alele mai reci.
Pai, saturatia o reglam la procesare. Cu subexpunerea, sunteti cam impotriva curentului:
Mă refer la o ușoară subexpunere pe soare puternic. Între -0.3 și -0.7EV. Ca o setare de regulă. Din experiență am observat că e corectă. Oricum e o chestiune relativă pt că fotografiez raw și pot modifica la procesare și expunerea. Și, evident, saturația.
Două fotografii făcute în Cișmigiu. Tema, singurătate...
Superbe, amandoua. A doua, extrem de neconventionala, dar ce stare...
Faceti o experienta. Aceleasi pe rece. Sentimentul de singuratate va fi mult amplificat.
Frumose cadre Denis, imi plac ideile tale. La al doilea cadru merita incercat si cu o altfel de prelucrare. Poate le pui si in varianta pe rece cum a zis domnul Lazar, sa vedem cum arata.
"The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera." - Dorothea Lange
DL a scris:
Superbe, amandoua. A doua, extrem de neconventionala, dar ce stare...
Faceti o experienta. Aceleasi pe rece. Sentimentul de singuratate va fi mult amplificat.
Vă bucur că le apreciați. Mai ales pt. a doua, pt. că e de discutat unde să se situeze acest neconvențional, să nu treacă granița spre incorect, inacceptabil. Cât de mult se poate sacrifica pt. "stare" din convențional. Și nu știu cum stau lucrurile.
Așa este, am ales tonuri calde (warm brown și altele), fără să mă gândesc că nu se acordă cu tema (impusă). O să încerc și pe rece.
paul_paun a scris:
Frumose cadre Denis, imi plac ideile tale. La al doilea cadru merita incercat si cu o altfel de prelucrare. Poate le pui si in varianta pe rece cum a zis domnul Lazar, sa vedem cum arata.
Mulțumesc, Paul! Încerc și varianta pe rece.
O variantă mai "rece". Și una și mai "caldă"...Mă atrage varianta caldă deși e clar că nu susține tema.
Arată foarte bine. Singurătate de-a dreptul. Parcă e mai bine și fără ramă, e mai vizibil efectul produs de lumina de la fereastra din stânga. Mulțumesc!
Vă bucur că le apreciați. Mai ales pt. a doua, pt. că e de discutat unde să se situeze acest neconvențional, să nu treacă granița spre incorect, inacceptabil. Cât de mult se poate sacrifica pt. "stare" din convențional.
Trebuie tot timpul sa descoperim, sa incercam, sa cautam, sa vedem cum mai putem transmite emotia si starea si senzatia.
Fara sa calcam in strachini, fara sa incercam sa mergem mai departe, arta plastica ramanea si acum la stadiul de scrijelituri prin pestera.
Asa ca idealul e sa incercati mereu si ce nu e bun se elinima singur, adica elimina timpul.
E mai bine sa descoperi si sa incerci decat sa copiezi retete sigure spre un succes facil. laikurile pe FB sunt cel mai odios lucru, pentur ca niveleaza gusturile si face imposibila cautarea.