Termenul, ce provine din productia cinematografica, ar fi "etalonaj".
Cred ca merg si variantele enumerate de dumneavoastra, insa daca ar fi sa fim pe deplin rigurosi, procesare sau post-procesare sunt, cred, termeni cu un inteles mult prea larg (includ, spre exemplu, si partea de efecte speciale). Cat despre corectia histogramei sau redarea detaliilor, acestea sunt doar cateva unelte din "trusa" pentru etalonaj.
In limba engleza, un termen aproape sinonim cu cu "color grading" ar fi "color correction". Asadar o alta varianta de traducere ar fi "corectia culorii" sau poate si mai romaneste ar suna "corectia culorilor". Dar nu e un consens general asupra acestei sinonimii.
- unii fac o distinctie neta intre cei doi termeni: http://www.youtub...dfbliptM3Y
- altii fac un talmes-balmes: Adobe numeste solutia lor "SpeedGrade" ca fiind un "Color correction, color grading software". Enumeratia e stupida, si tradeaza dupa parerea mea o anumita confuzie.
- altii n-au nicio greata sa le foloseasca alternativ: International Color Academy in descrierea cursului lor introductiv foloseste cand color correction, cand grading: http://icolorist....ction-day/
Realitatea este ca nici macar in productiile tv nu se mai face doar "color correction", per se. Un bun exemplu in acest sens ar fi show-ul Top Gear, produs de BBC (ce constituie un model pentru foarte multi). Materialele lor folosesc un grading foarte agresiv, de la colorizari foarte artificiale pana la viniete, simulari de filtre graduale, soft focus, efect de miniatura, etc.
Probabil deci ca ar trebui sa ramanem la "etalonaj", dar in masura in acesta este un cuvant prea pretentios, am putea zice si "corectia culori(i/lor)", fara sa gresim prea mult.
M-am tot uitat prin final cut pro, caci pe asta m-am apucat sa-l invat si nu vad atat de multe optiuni la color correction. POti sa schimbi pe inalte(zona de lumina) medii si joase(zona de umbra), doar expunerea, saturatia culorilor si zona de culoare in care vrei sa o duci, mai verde, mai rosu, etc. Am incercat sa folosesc si stabilizarea programului insa dacanu ai o miscare foarte clara, apare un efect ciudat. IN fine, probabil ca in timp o sa invat ce si cum.
Pana atunci va mai las la apreciere un alt filmulet facut acum cateva zile in maramures. Am gasit o casa bantuita. ATENTIE, urmeaza imagini cu un puternic efect emotional
Interesant. Are farmec pana apare tipa cu ochelari de schior, care strica complet tot ce ai construit pana atunci.
Cred ca ar trebui sa pastrezi doar prima parte - primele 45-50s.
Multe reglaje de culori si expunere are adobe after effects. Are inclusiv reglaj de Shadows&Highlights.
Iar stabilizatorul (warp) este singurul care stie sa scoata "efectele ciudate" (efectul de jeleu - "jelly effect").
Merita sa-l incerci.
Ma uitam cu ceva invidie la baietii de la Magic Lantern care au scos un hack pentru canon 5d mark3 ce-l face sa filmeze raw continuu. Mai jos aveti un link ca sa va faceti o idee despre calitatea la care s-a ajuns pentru filmarea semipros. Eu zic ca este deja foarte foarte departe. Ma bucur foarte tare pentru studentii de la cinematografie care pot astazi sa faca proiecte personale la calitate la care nu visau decat cu o alexa sau un red. Tare curios sunt sa vad cum evolueaza mirroless-ul in directia asta. Gh3 filmeaza raw dar nu la calitatea asta. Oare urmatorul omd o sa stie filmare raw, bette codec si 24p? just wondering... https://vimeo.com...4/66468924
Eu nu sunt dat pe spate de filmele pe care le-am vazut pe pagina aia: culori aiurea, fara contrast....
Eu cred ca la mirror-less o sa fie in felul urmator:
-Panasonic o sa ofere filmare de top la urmatoarele modele - filmarea este atuul lor;
-Olympus va merge si el in sus, insa punand accentul mai mult pe partea foto, nu se va concentra la fel de mult pe partea de filmare.
Greu de spus cat de performanta va fi filmarea pe urmatorul OMD.
Cat de mult conteaza filmarea buna vs. fotografie buna.
Ultimile statistici arata ca Panasonic s-a dus mult in jos cu vanzarile (a pierdut 50% in 2 ani in Japonia), fata de Olympus care si-a pastrat procentul de vanzari. Asta nu este incurajator pentru strategia Panasonic. Se pare ca piata este interesata de foto in primul rand.
-
Katran, scuze ca te intrb nu e ironic, ai vazut filmare de test cu tipa de pe vimeo, asta din link-ul pus de mine? Cred ca are si culorile ok si contrast si un skin tone de invidiat. Sincer mie mi se pare exceptional, mai mult de atat nu cred ca se poate cere de la un dslr, indiferent de marca.
Este vorba despre filmul cu tipa aia semi-adormita ?
Detaliile sunt intr-adevar foarte bune - trebuie sa fie capabil obiectivul. Motorul JPEG de la Canon e slab. Probabil ca nu ieseau detalii atat de bune fara hack-ul ala.
Culorile si contrastul tot nu mi se par extraordinare. E adevarat ca se mai pot regla/imbunatati la editare.
culorile si contrastul sunt lucruri subiective, depinde de ce tratament de culoare vrei sa aplici filmuletului si asta se rezolva usor in post. INsa chiar nu poti ignora calitatea imaginii, cat de sharp este ce profunzime are, rezolutie, etc.
Obiectivul este un 24-70L si lumina este naturala, chiar mi se pare bie bine, poate sunt eu prea naiv.
Salutare,
Dupa ceva documentare, sunt gata sa trec la Oly OMD, venind din zona Nikon D60 + 18-105. Adica de jos, si ca tehnologie si ca tehnica foto. Insa am toata disponibilitatea sa tot acumulez. Fac aceasta miscare in primul rand pentru ca am un blog de cafea si espresso si vreau sa incep o serie de interviuri cu oamenii importanti in domeniu, cu barista preparand diverse bauturi etc. Asadar, functia video ma intereseaza mult.
Avand in vedere ca voi folosi aparatul pentru filmari in spatii inchise in mod special (cafenele/magazine etc.), spre ce obiective imi recomandati sa ma indrept? Doua/trei exemple daca se poate...
Caut evident ceva mai luminos si nu foarte scump (chiar spre limita de jos dar nici pe F3.5 n-as merge), caci deja investitia in body nu este de neglijat, iar o pereche de doua microfoane wireless Shure ma duce in alti 400E.
Va multumesc,
Editat de Lyvyoo la 17-01-2014, 22:46
Dupa parerea mea ar trebui sa mergi pe focale de 14mm...25mm.
Low cost: Sigma 19mm F/2.8.
Calitate mai buna : Panasonic 20mm F/1.7, Zuiko 17mm F/1.8.
Excelent ar fi si Zuiko 45mm F/1.8, insa focala asta e cam lunga pentru interior.
Daca bugetul ar permite, cred ca Zuiko 17mm F/1.8 ar fi cea mai buna varianta - rezolutie si viteza de focalizare foarte bune.
Daca nu sunt bani, Sigma 19mm F/2.8 este un obiectiv bun (rezolutie buna) insa nu foarte luminos. Cred ca il gasesti SH pe la 4 mil. E-M1 sta bine la ISO mare. S-ar putea ca F/2.8 sa fie de ajuns.
Editat de ToniGenes la 17-01-2014, 23:04
cred ca pentru filmulete de genul asta, fara pretentii cinematografice e foparte bun si omd m5-ul. Atentie insa ca nu stie 24p care e viteza normala de frame-uri pe sec, stie doar 30p, si cand o sa faci compresia in 24p o sa fie un pic slow motion si o sa fie greu de pus vocea pe imagine in sincron la interview-uri. TRebuie sa citesti pe net despre asta. Pentru cei care fac filmulete la nunti, de ex., cand au ceva cu voce in sincron folosesc gh2 sau gh3, mult mai orientate catre filmare. Codecuri mai bune, etc. INsa o sa pierzi pe partea de stabilitate a imagini, iti trebuie extra stuff pentru camera, gen un stady.
Ca si obicetive, recomandarea mea e sa mergi pe panny 20mm 1.7 - foarte sharp si luminos si cu putin noroc il gasesti pe la 900 lei second. UN obiectiv mai vechi dar clasic deja.
Si oly 45mm pentru detalii - o sa ai nevoie de el pentru imaginile de produs - close-upuri de cafea, boabe, aburi, macinat, curs de cafea in cana, detalii de genul asta - la fel il poti gasi pe la un 850-900 lei
Mai tarziu, daca o sa-ti permiti, nu o sa fii dezamagit nici de un oly 17mm mai nou si mai rapid la focus decat 20-ul de la pana, si chiar un 12mm de la oly un excelent obiectiv pentru imagini de deschidere - largi (pe asta mi-l doresc si eu foarte tare dar e foarte scump)
Multumesc cojocaru27 pentru precizari. Deja am inceput sa studiez ingrijorat problema si trebuie sa recunosc ca m-am dezumflat cam tare gandindu-ma ca in special voi filma interviuri (deci sincronizarea as vrea sa fie " by default" nu motiv de editare) si mai putin cadre cu ceea ce inseamna domeniul cafelei (care pot fi un intro sa zicem). Pentru ca sunetul este o parte importanta in demersul meu (vreau sa insist pe calitatea infomatiei) , deja aveam pregatit un mixer micut Mackie, prin care sa treaca doua lavaliere, iar iesirea mixerului sa fie legata la OMD M5 sa la o tableta stil laptop (Transformer) care sa captureze sunet calitativ din mixer si un cadru suplimentar (pt mici insertii sepia/BW).
M1 este departe, la 7000 lei body, putin cam mult pentru nevoile mele.
Vad ca 45mm 1.8 a scazut la 1000 de lei, nou, si devine foarte tentant, insa am indoieli asupra lungimii focalei pentru ceea ce vreau sa fac eu, mai ales ca s-ar putea sa optez pentru doua persoane in cadru. O sa probez pe 18-105 actual cat de ok ar fi aceasta distanta.
Nu se aude nimic dpdv firmware legat de 24p nativ?
din pacate nici m1 nu stie 24p, chiar adaca costa atata de mult.
Si nici un update nu se poate face. Exista un tip care a hack-uit gh2-ul, Vitali, si pe care l-au rugat multi sa faca acelasi lucru si pentru omd si din cate a lasat de inteles, nu prea sa poate face mare lucru pe oly. Si din ce am vorbit si eu cu cel care a tinut prezentarea omd m1 la lansare, se pare ca pe parte de filmare inca nu s-a lucrat mai deloc, trebuie sa mai asteptam un model.
IN timp ce, din surse sigure, se pare ca panasonic o sa scoata gh4 cu 4k si 60p la sfarsitul lunii si pe la sfarsitul anului o sa mai scoata un model profi care sa se bata cu canon 300c/500c. Cam bine.
Imi cer scuze ca intervin, personal nu am avut probleme in conversia la 24p a fiserelor filmate cu E-M5 sau E-M1, folosind After Effects. Nu apare fenomenul de slow motion, iar la montajul final in Premiere se potriveste perfect cu vocile inregistrate in studio.
E adevarat ca implica un timp de asteptare la randarea coversiei la 24p dar important e ca se obtine rezultatul dorit.
Editat de Bogdan Mitea la 21-01-2014, 14:50
Salutari, Liviu. Intamplarea face sa ne stim. Lumea e, pana la urma, mica.
O sa imi cer iarasi scuze colegilor de pe forum, dar simt nevoia de cateva clarificari.
1. 24p.
Daca am citit eu corect, Liviu a precizat ca vrea sa filmeze interviuri. Din ce punct de vedere l-ar interesa pe el 24p? Concret.
2. Calitatea opticii
In conditiile in care MTF-ul celei mai ieftine lentile de kit (in cazul oricarui sistem) depaseste 2000 lw/ph, ce sens are orice afirmatie legata de sharpness-ul unui obiectiv in contextul unei discutii despre video 1080p?
3. Diafragma
Liviu, mentionai ca vrei lentile mai luminoase de f/3.5 si ai primit recomandari (bune) pentru cateva obiective f/1.7-f/1.8. Intrebarea mea ar fi de ce totusi te intereseaza obiective asa de luminoase? Din ceea ce intentionezi tu sa filmezi, imi poti da, te rog, un exemplu de un lucru pe care nu l-ai putea filma cu un obiectiv f/5.6?
4. Sunetul
Marturisesc ca e prima oara cand aud ca cineva vrea sa inregistreze sunetul printr-un mixer, de obicei mixarea facandu-se in post-productie. De ce vrei asa? Apoi, din acel mixer esti sigur ca poti intra in camera cu semnalul pentru a-l putea inregistra? Iar pe versiunea cu inregistrarea pe laptop, cine face conversia A/D? Mixerul e cumva digital si are iesire usb sau te bazezi pe line-in-ul controllerului audio integrat?
5. Lumini
Nu cred ca am vazut nicio mentiune despre luminile pe care intentionezi sa le utilizezi. Sper ca nu te bazezi ca poti filma interviuri folosind doar lumina disponibila. In mod uzual, in cafenele si localuri lumina nu depaseste 1-2 EV. Asadar chiar si la f/1.7 e nevoie de ISO 3200 sau mai mult. Date fiind pretentiile tale vis-a-vis de calitatea materialului, ma astept ca nu te va multumi asa ceva.
P.S. Cojocaru, desi mai putin comentat, ultimul tau clip este mult mai bun, dupa parerea mea. Mi-au placut in mod deosebit cadrele alea gloomy de la inceput, iar fade-through-black-urile sunt de-a dreptul sinistre. Si culorile sunt de data asta de cu totul alta calitate, iar sunetul e muncit. Un singur lucru m-a zgariat iarasi in mod flagrant pe ochi: autoexpunerea, care, ca si in primul clip, isi tot face de cap. Dar dupa cum spuneam, se vede un progres net in materie de productie. Bravo!
cosmin.
Vreau sa mai precizez o data, ce am filmat eu a fost pur si simplu o joaca creativa prin care am incercat sa ma acomodez cu modul de filmare de pe omd, dar in special am vrut sa invat un program de editare. Mai mult pe final cut pro m-am focusat, asta era intentia mea. Oricum sunt primele incercari.
INca nu am intrat in detalii de expunere, de diafragama, iso, etc pe parte de filmare - chiar l-am lasat pemodul auto - art filtre3.
Cand o sa mai am ceva timp liber o sa incep usor usor sa vad cum e in modul manual pe filmare, acolo o sa aleg eu iso-ul sau macar sa-l blochez intre niste parametrii, o sa fixez eu expunerea si o sa aleg si o diafragma clara de la inceput. Abia atunci o sa putem discuta de restul.
Oricum multumesc pentru toate criticile constructive de pana acum, chiar m-au ajutat, si o sa tin cont de toate astea atunci cand o sa am timp as ma mai joc cu ce povesteam mai sus.
Pana atunci, te og, detaliaza partea de fade-in black - ce as putea sa imbunatatesc aici. Am incercat sa ii dau un feel de trailer filmuletului, d'asta am si pus mixul ala de sunet(care m-a cam omorat pana sa-i dau de cap). Cum as fi putut sa fac fade-urile mai bine? e vorba de executia lor sau despre faptul ca am abuzat de ele? repet, am incercat sa il duc catre trailer de film de groaza. Oricum nu am avut o poveste in spate, un script care sa ma ghideze, deci nu poate fi vorba de un short movie, sunt doar niste incercari de edit pe un subiect filmat si decupat oarecum pe cadre, that's all.
cojocaru27 a scris:
Pana atunci, te og, detaliaza partea de fade-in black - ce as putea sa imbunatatesc aici.
Nimic.
Scuza-ma, m-ai inteles gresit. Vroiam sa spun ca a fost o modalitate artistica foarte nimerita, in sensul ca amplifica tensiunea si face totul sa arate si mai creepy decat este. Deci, era de bine. Eu unul am apreciat aceasta joaca creativa, asa cum o numesti tu, si am observat un mare progres fata de clipul anterior.
Revenind la acel 24p, sper ca nu te superi ca insist. Banuiesc ca e un motiv pentru care i-ai atras omului atentia si pentru care el a inceput sa aiba indoieli. E un subiect important si pentru altii interesati de partea de video, cred. Asadar, la ce e bun 24p, pana la coada si este el oare potrivit pentru orice fel de material? Nu intreb retoric. E un aspect pe care nu-l inteleg, personal.