ceva impresii , pareri despre aparat in mina ( ah... cum suna in ro )... hand-on review, aparatul este pe stoc la f64 si ma cam maninca degetul pe mouse...
Viff - trebuie sa mergi sa il testezi daca poti, eu am simtit ca ergonomia este mult mai buna decat la cel vechi, dar nu are ergonomia lui E-M1. E-M1 are nevoie doar de grip orizontal pe cand E-M5 MK2 are doua gripuri, ce este interesant este ca se poate vinde pe bucati si poti cumpara doar prima jumatate a gripului. In rest numai de bine, rotitele sunt cum trebuie asezate, butoanele de la cursor nu mai au acel feeling de gelatina ci sunt mult mai ferme. In rest, aparatul trebuie testat.
Ce am mai descoperit si mi-a placut:
- shutter extraordinar de silentios
- shutter electronic - mi-a placut sa stiu ca pot sa lucrez cu f1.8 in mijlocul zilei dar si ca pot sa fac timelaps fara sa imi distrug obturatorul.
- vizor mare - iti permiti luxul de a seta modul in care sa pui parametrii pe marginea imaginii, pentru ca este foarte mare.
- ergonomie foarte buna a butoanelor - imi plac foarte mult rotitele de lucru, pozitionate la fel de bine ca la E-M1 plus restul butoanelor suplimentare
- modul de 40 Mp este un bonus nemaipomenit atunci cand ai nevoie de el - nu este un must, evident, dar chiar este superb cand vrei sa faci o fotografie cu detalii foarte mari, ramai surprins de cat de bine arata.
Cam atat pot sa spun despre el in putinul timp pe care l-am petrecut cu aparatul.
"The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera." - Dorothea Lange
Imi pare rau ca n-am mai reusit sa ajung.
Ati avut si 14-150 II la test? Cum vi s-a parut?
Azi am trecut pe acolo si nu mai era disponibil desi in newsletter ziceau ca-l vor avea pentru teste pe 13 si 14 mar.
Da Ionut, a fost la test, este realizat mai bine decat cel vechi, aspectul este mai placut, este doar putin mai mic decat 12-40. Frecarea garniturii de etansare este destul de mare ceea ce face ca zoom-ul sa fie putin mai greoi, insa exista cursivitate si sunt sigur ca in timp scade frecarea. Parasolarul este unul cam cheap, in rest lentila este ok. Formula optica ar fi la fel cu cea veche doar ca au aplicat "Zero Coating", din experienta mea coating-ul acesta facand minuni la 75-300 MK2.
"The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera." - Dorothea Lange
Am testat astazi impreuna cu colegul Winter1966 EM5II. Eu sunt placut impresionat de multitudinea de functii si butoane implementate, si mai ales de focalizarea cu 12-40 (rapida si precisa). Pot spune ca este cea mai rapida focalizare pe care am vazut-o pana acuma la un aparat foto. Am mai testat cu aproape toate 4/3 pe care le detin. Cateva impresii
cu 50-200 se comporta ca un 70-300 pus pe E3
cu 50-200+EC14 se comporta ca 70-300 pe un E510
cu 11-22, foarte lent se chinuie
cu 50f2 rapid, mult mai rapid decat pe E3; pot spune ca 50 focalizeaza decent pe acest corp
cu 14-54 acceptabil de rapid
cu leica 25f1.4 placut de surprins, aproape la fel de rapid ca si 12-40
O observatie la obiectivele 4/3 chiar daca focusul este facut in acelasi loc, la o noua focalizare va face toata cursa de focus. Am folosit MMF3
Am mai testat fl36 pe TTL auto: performante mult imbunatatite, se poate vedea in imagine diferenta dintre zona care reflecta lumina si zona care absoabe lumina (oglinda si camera intunecoasa)
Zgomotul de imagine este foarte bine controlat, iso 4000 este echivalent cu iso 800 sau 1000 la E3. imagine cu crop100%
Da, vin si eu ( dupa multa inactivite pe forum) cu cateva completari. Intamplator am ajuns la magazinul fotohobby, unde am fost "ispitit" cu ao mica testare a EM5 Mark II.
Concluzii : Aparatul este bine facut, are o senzatie mai ...altfel fata de markI pe care il am din primavara anului 2002.
LVF care este orientabil pe mai multe directii este indiscutabil mai util decat cel de pe mark I, rotitele de control au o reactie mai ferma, si butoanele per ansamblu au dupa cum spunea si Paul un alt fel de feedback.
Deci clar este o evolutie.
Ce nu imi place , dar asta e valabil si la Mark I si la fuji ul X100 pe care il am, comutarea intre EVF si LVF se face de multe ori cand nu ai avea nevoie, ca reactie la miscarile mainii de exemplu, asta cand aparatul este la o distanta oarecare fata de corp . Deci ar fi trebuit un reglaj separat al sensibilitatii senzorului, sau alt fel de senzor ( ex similar cu cel de la smartphone) .Fireste asta este deja un rafinament.
Am incercat cu obiectivele lui Marius, si utilizand obiectivele 4/3 si MMF3 functia de tracking focus este inactiva (oare sa fie din setari ?)
Eu cu 12-40 sunt deja "prieten" demult, deci nu m-a surprins focalizarea rapida, chiar in conditii dificile ( cosul de sarma al unei biciclete) .
Deci clar evolutie. Insa eu sunt din motive obiective si din propria decizie sub tratament de devirusare GAS si din motive de serviciu destul de putin inclinat spre iesiri foto .
Eu as mai avea cateva comentarii legate de evolutia sistemului in general.
Acum 4 ani, putea fi achizitionata mandria sistemului - E-5, cea mai performanta camera de la Olympus, care revendica si titlul de cea mai rapida focalizare din lume.
Aveam la vremea respectiva un sistem care se descurca excelent in lumina buna, dar avea performante mediocre in lumina putina:
-erau putine obiective luminoase;
-focalizarea era mai lenta in lumina putina, cu anumite obiective ezitanta;
-ISO mare nu arata extraordinar;
-stabilizarea de pe obiectiv nu era la fel de eficienta ca stabilizarea optica de la concurenta.
Cu noul sistem mirrorless de la Olympus, situatia s-a schimbat radical. Avem o "racheta", un sistem care se descurca excelent in lumina putina:
-focalizare foarte rapida si precisa;
-stabilizare excelenta, la fel de buna ca cea optica;
-multe obiective luminoase la pret bun;
-ISO mare arata foarte bine.
Este fantastic ca am ajuns sa fac poze cu un sistem Olympus in lumina putina fara sa am in niciun moment senzatia ca m-ar limita ceva. Este sentimentul de libertate deplina in care nu te mai intereseaza prea mult setarile, esti atent doar la restul : compozitie, subiect....
Ce evolutie incredibila intr-un timp atat de scurt.
Da Ionut, a fost la test, este realizat mai bine decat cel vechi, aspectul este mai placut, este doar putin mai mic decat 12-40. Frecarea garniturii de etansare este destul de mare ceea ce face ca zoom-ul sa fie putin mai greoi, insa exista cursivitate si sunt sigur ca in timp scade frecarea. Parasolarul este unul cam cheap, in rest lentila este ok. Formula optica ar fi la fel cu cea veche doar ca au aplicat "Zero Coating", din experienta mea coating-ul acesta facand minuni la 75-300 MK2.
Multumesc mult pentru impresii. Pare o optiune buna ca obiectiv de concediu, mai ales ca e si WS.
Si flash-ul Fl-LM3 e interesant - WS si cap mobil. Extrem de usor si compact dar cu posibilitatea de a face bounce daca tavanul nu e foarte sus sau ai un perete pe aproape.
Eu as mai avea cateva comentarii legate de evolutia sistemului in general.
Acum 4 ani, putea fi achizitionata mandria sistemului - E-5, cea mai performanta camera de la Olympus, care revendica si titlul de cea mai rapida focalizare din lume.
Aveam la vremea respectiva un sistem care se descurca excelent in lumina buna, dar avea performante mediocre in lumina putina:
-erau putine obiective luminoase;
-focalizarea era mai lenta in lumina putina, cu anumite obiective ezitanta;
-ISO mare nu arata extraordinar;
-stabilizarea de pe obiectiv nu era la fel de eficienta ca stabilizarea optica de la concurenta.
Cu noul sistem mirrorless de la Olympus, situatia s-a schimbat radical. Avem o "racheta", un sistem care se descurca excelent in lumina putina:
-focalizare foarte rapida si precisa;
-stabilizare excelenta, la fel de buna ca cea optica;
-multe obiective luminoase la pret bun;
-ISO mare arata foarte bine.
Este fantastic ca am ajuns sa fac poze cu un sistem Olympus in lumina putina fara sa am in niciun moment senzatia ca m-ar limita ceva. Este sentimentul de libertate deplina in care nu te mai intereseaza prea mult setarile, esti atent doar la restul : compozitie, subiect....
Ce evolutie incredibila intr-un timp atat de scurt.
-
Exact! EM5 practic a adus totul peste stacheta multor marci care hraneau oamenii cu lingurita. A facut ceea ce multi fotografi probabil se gandeau ca e un aparat perfect cu care vor ramane toata viata. Si acum multi se asteapta ca Olympus sa mai faca un pas la fel de urias? Somn usor si vise placute!
Probabil se va mai intampla un pas din asta urias in viitor... Dar cine stie cand. Eu zic ca asta e 95% din ceea ce poate scoate un senzor de marimea asta si nu este putin. Puneti mana pe EM5-urile ieftine care umbla pe piata ca cine stie cand o sa mai dati peste preturi bune pentru ele.
Eu zic ca sunt dieferente destul de mari intre cele doua aparate.
In opinia mea si prima varianta este deja mai mult decat necesar pentru un un fotograf amator/concedii/poze de familie ( apropo, acum sunt niste oferte foarte bune , si urmeaza Pastele, cine stie ce aduce iepurasul),
Varianta noua vine cu imbunatatiri majore - noul vizor care este superb, 1/8000+ declansator electronic , butoanele au fost asezate mult mai bine, rotitele de comanda sunt mult mai ok de folosit - ergonomie imbunatatita, ecranul articulat ( care poate fi si un dezavantaj pentru fotografia de strada) ofera unghiuri de fotografiere inedite. Calitatea imaginilor este mai buna. Imi place aparatul.
Revin dupa cateva zile, schimband complet unghiul de abordare, si trebuie sa recunosc ca m-am inselat(cel putin partial). Mark 2 este un aparat extraordinar, din tot ce citesc si din sample-urile pe care le vad, si din ceea ce citesc de la voi. Stabilizarea ajuta extraordinar(mai ales la foto, la video nu discut, pentru ca acolo aparatul nu este in liga I), optiunea high resolution este extraordinara, si multe alte calitati. Inteleg acum strategia Olympus, sper sa aibe succes cu el. Este clar un aparat mai serios ca Sony A6000, la fel de serios dar mai bun pe foto ca Gh4, dar , repet, toate eforturile lor vor fi vanificate daca marii jucatori vor veni cu ceva superior (pe foto si pe video) in prima jumate a anului. Asta si din cauza faptului ca timing-ul Olympusului este prost , in opinia mea. Oricum, pentru cei ce au sticla 4/3 si vor sa mai scoata din buzunar 50 de milioane, aparatul merita indiscutabil cumparat. Eu unul mi-am luat pentru travel un FZ1000 de la Panasonic(chiar din magazin de la B&H in New York-este incredibil acolo, va doresc sa ajungeti , daca nu ati fost deja), si pot sa spun cu maxim de sinceritate ca nu puteam fi mai fericit cu alta scula.... Este extraordinar sa ai un aparat cu senzor de marime decenta, cu o lentila care merge la 25 cu f2,8 si ajunge la 400 cu f4, rapid, solid, tone de features si optiuni, este practic un pui de gh4 facut compact cu o superlentila pe el... Filmarea 4k este magnifica, nu mai am chef sa ma intorc la 1080p decat daca este cu codecul nou de la sony(xavc), scot niste stills de 8mpx din filmare mai bune decat ce faceau aparate serioase dedicate acum 10 ani. Eu calatoresc prin natura jobului, plaja, Caraibe, orase, am nevoie de ceva compact si portabil, nu o sa stau sa schimb obiective pe plaja. Plus ca zoom-ul extraordinar si shutterul electronic te ajuta enorm la fotografia de strada , oamenii isi vad de treaba lor si habar nu au ca ii pozezi. Scriu asta nu pentru ca ar fi de vreun interes anume ce mi-am cumparat eu, Adrian Pocea, ci ca sa reliefez totusi ca viitorul pentru entuziasti, semiprofesionisti, profesionisti (ca si bcamera) este al compactelor cu senzor mare si lentila zoom de supercalitate. Fz1000 ca si compactele de la Sony sunt doar un pas important, dar daca pe viitor se va scoate ceva cu senzor 4/3 sau apsc, cu un obiectiv luminos si de calitate pana la 250 focala, cu filmare super, nu vad de ce ti-a trebui in 85 la suta din situatii alt aparat...
Editat de adipocea la 19-03-2015, 22:08
Subscriu! FZ1000 e un aparat superb. Numai pentru focalizarea rapida si stabilizarea pe 5 axe merita investitia. Dar ce se intampla cand ai nevoie neaparata de luminozitatea unui 25mm f1.4 sau unghiul de cuprindere al unui 7-14? Tot timpul un sistem cu obiective interschimbabile va fi mai versatil si aparatele cu obiectiv incastrat pe body au avut avantajul miniaturizarii maxime.
Oricum e bine sa va spuneti pasul, ca asa aud si companiile de doleantele multimii. Numai ca eu vad doar 2 persoane pe forum care sunt nemultumite de filmare.. In felul asta nu se va schimba nimic prea curand...
Eu sunt dispus sa pariez ca EM2 nu va avea filmare 4k. E o concluzie pur logica.
Nici eu nu cred ca va avea filmare 4k. Dar te poti astepta la surprize.
Multumim Adi pentru micul review. Compactele si aparatele bridge cu senzor mare au o felie rezervata in viitor.
Legat de concurentii pe piata mirrorless fiecare are propriile atuuri dar si dezavantaje. Panasonic filmeaza minunat dar nu sta asa de bine la foto si constructia aparatelor (linia de design, materialele folosite etc).
La Olympus lucrurile sunt pe dos fata de Panasonic.
Nu intru mai mult in subiect. Pentru fiecare dintre noi se gaseste ceva potrivit.
Legat de E-M5 Mark II va spun ca sunt inca uimit de povestea cu imaginile de 40Mpx. In anumite situatii se bate de la egal cu Full Frame. Nu e lipsa de modestie sau copilarie sa il preferi unui D800 sau D810. O spun insa inca o data: dar nu in orice situatie.
Este mai mult decat atat, Bogdane.
DPREVIEW spune ca in modul "high resolution" Olympus are rezolutie coloristica mai buna decat a FF-urilor precum D810 si a camerelor de format mediu (MF) precum Pentax 645Z:
"Because the camera is capturing full color at each pixel, though, you can see the level of color detail is still higher than the D810 or, for that matter, the Pentax 645Z."
Asta din cauza ca in modul rezolutie-inalta, E-M5 II emuleaza un senzor precum cel de la Sigma.
M-am uitat peste exemplele postate de dpreview si E-M5 scoate intr-adevar imagini mai bune decat D-810 in modul asta.
-
Si eu am vazut comparatia , Katran, subscriu. Asa ma bucur cand le dam peste nas astora care considerau ca doar daca ai un tanc in mana si te aduni in grupuri de 10-15 la workshopuri prin munti unde chipurile cineva te invata ce e aia iso si shutter, doar atunci te numesti fotograf...
Size-ul a fost pariul 4/3 iar apoi mirrorless, si acum full frame ii simte respiratia in ceafa, daca nu il si vede depasindu-l pe alocuri.
Numai pentru feature-ul asta si Olympus merita banii, pentru ca practic poti face fotografie de peisaj, comerciala, etc, la nivel superprofesional, pentru orice print, cu o investitie de patru ori mai mica decat cea pentru un tanc.
Si, repet, sa vedem pe 15 aprilie Panasonic urmeaza sa scoata camera cu senzor de 18 mpx si 16 stopuri de dr, usable iso pana la 12800... In situatia asta, frate, doar profunzimea de camp mai conteaza fatza de full frame. O sa sui in curand cateva poze cu Fz1000, dar sa nu imi cereti raw-uri ca sa vedeti nu stiu ce noise intr-un colt umbros. Noise este, dar raw-urile sunt carnoase, pline de de detalii, poti sa te joci cu ele (si mie imi place sa ma joc), pentru ca informatia este acolo. Este clar un senzor si un sistem mult peste Gh1 si Leica 25mm pe care l-am avut pana mai ieri
P.S. Nu am nimic contra workshopurilor in munti, ma deranja totusi aroganta dslr-istilor si full frame-stilor care nu considerau Olympus sau Panasonic aparate de fotografiat
Editat de adipocea la 20-03-2015, 18:51
Eu cred ca aparatul in sine este un tool. Dincolo de brand, de forma, de marime, de constructie, este doar un corp prin care captezi o informatie pe baza de lumina. Atat.
Limbajul, in cazul asa, fotografia, adica conceptul din spatele aparatului este tot ceea ce conteaza.
Eu cred ca fotografia nu este produsul finnit al acestui tool. NU este un jpg sau un raw procesat fie de aparat fie de softul din calculator. Fotografie in sine este limbajul omului din spatele aparatului. Este modul lui de a comunica cu lumea inconjuratoare.
Binenteles ca ne dorim cat mai multe cuvinte cu care sa comunicam ( DR), cat mia multe sunete, nuante ( ISO), sau o pronuntie speciala (modul high rez) sau nu stiu ce tehnica de abordare s.a.m.d. dar la sfarsitul zilei conteaza doar ce mesaj ai tu de transmis. Si asta, dincolo de orice tehnica, o sa fie mai puternic decat orice executie in sine.
Atunci cand conceptul este insotit si de o articulare corecta a mesajului, putem considera ca proiectul transcede mediocritatea si poate deveni un act artistic in sine.
De aceea nu cred ca e corecta abordarea asta, full frame vs mirrorless vs apsc vs iphone vs nu mai stiu ce. practic este forma fara fond. O discutie lipsita de fundament. Cu totii am vazut poze celebre care au reusit sa transceada timpul si au devenit valori absolute, fara sa faca referire la aparatul cu care au fost produse.
Cam cum ar fi ca marii maestri sa fi inceput o discutie despre cum isi preparau singuri culorile sau ce pensule foloseau, pigmentii din care faceau culorile, lemnul paletei, sau panza pe care pictau. A ramas in istorie doar mesajul artei lor. Atat.
revenin in zilele noastre. Ce ma deranjaza pe mine foarte tare si m-a facut sa devin uneori un hater, este tocmai marketingul asta prostesc care a inceput sa impinga din ce in ce mai mult forma fara fond. Au tot aparut nise, pozitionari ale aparatelor in functie de functiile lor "inovatoare" si mai putin in functie de cum te pot ele ajuta in limbajul asta propriu fotografiei.
O data cu fuga asta dupa megapixeli am uitat ce este mai esential, dragostea pentru fotografie. Nimic nu o sa aduca asta inapoi, nici modul high rez cu 40mp nici 4k. dragostea fata de fotografie, dincolo de experientele fiecaruia care tin de calatoriile lor, de universul in care traiesc, fie ca e atelier(studio) sau strada, mai e hranita de extensia naturala a limbajului fotografului, adica aparatul.
daca aparatul in sine devine o extensie fireasca a ta. UN mod de a privi lucrurile, atunci aparatul ala si-a desavarsit sensul pentru care a fost creat. Why-ul, cum ar spune altii mai destepti.Am uitat prea repede de ce facem aparate, Olympus ca si Sony sau Panasonic, nu mai zic de Canonikon, vb tot mai mult despre cum fac aparate si cum arata ele, din pacate.
`Concluzia mea : nu vreau 4k, nici mod high rez, nici nu stiu ce alte functii inovatoare, vreau sa ma simt in totala libertate cu un senzor care stie 16mp-18mp dar nu e limitat de DR, am libertatea de a explora. UN 1080p dar cu un codec bun o sa fie absolut deajuns.
Cand oare o sa inteleaga asta si brandurile mentionate mai sus. Politicile de vanzare si pozitionare au uitat criteriile cele mai simple. Alea care inainte au facut aparate ca leica, sa fie arhicunoscute si folostie de toata lumea, pentru ca erau o extensie naturala. Atat.
Este foarte tare povestea, eu am incercat cu E-5-ul cu 12 megapixeli acum vreo 2 ani si mi-a iesit la film alb negru cam la fel ca la scanner-ul Epson V500, deci cred ca se putea mai mult. Deja la film lat, cu 40 de megapixeli ai un super scanner, rezultatele sunt incredibile si poti printa cu usurinta din digital. Imi voi face si eu un astfel de dispozitiv dintr-unul din aparatele de marit, trebuie sa vad cum fac u retroiluminarea, insa gasesc solutii cu siguranta, sper ca la vara o sa va arat rezultatele de pe E-M1.
"The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera." - Dorothea Lange