Profunzimea de camp ramane aceeasi daca se pastreaza distanta fata de subiect cand discutam de acelasi obiectiv, uita de dimensiunea senzorului raportata la profunzime, nu are nicio legatura dimensiunea senzorului cu modificarea profunzimii, ci cropul din imaginea formata de obiectiv pe suprafata fotosensibila.
Daca eu iau poza facuta cu un FF si una facuta cu OM-D sa zicem de la 3 metri de subiect in ambele cazuri, profunzimea este aceeasi, doar ca senzorul de OM-D fiind crop iti afiseaza doar o bucata din suprafata acoperita de FF. Sau altfel spus, daca tai din poza facuta cu FF (24x36) si redimensionez la 4/3 voi avea exact poza facuta cu OM-D. Pun o poza pentru exemplificare.
E clar ce spui, Paul, cu tot cu poză. Mulțumesc!
Atunci de ce se spune că mărimea senzorului influențează profunzimea? E doar un fel de a spune și de fapt diferențele în privința profunzimii de referă la crop?
Cand se foloseste aceeasi focala optica, aceeasi distanta pana la subiect si aceeasi deschidere a diafragmei, senzorul 4/3 are DOF mai ingust.
Se poate verifica cu un calculator de DOF. De ce nu verificati ?
Este foarte simplu de verificat.
Cu cat faci "zoom" pe o poza (adica decupezi), cu atat creste abilitatea ochiului de a face deosebirea intre "blur" si "sharp". Zone care par clare, in momentul in care dai "zoom" pot sa devina blur.
Patesc asta la pozele cu pasari.
Daca dau resize la intreaga poza la 1024x768, toata pasarea pare in focus.
Daca decupez o zona din poza si dau resize la 1024x768, constat ca nu toata pasarea e in focus - vad mai bine care zona e in focus si care nu. Cu alte cuvinte, se ingusteaza DOF-ul.
katran a scris:
Cand se foloseste aceeasi focala optica, aceeasi distanta pana la subiect si aceeasi deschidere a diafragmei, senzorul 4/3 are DOF mai ingust.
Daca decupez o zona din poza si dau resize la 1024x768,
Toni, totuși, în teorie, la aceeași focală, aceeași distanță, aceeași diafragmă, senzorul mai mic determină profunzime mai mare, iar senzorul mai mare, profunzime mai mică.
2. deformare de perspectiva devine alta conforma cu focala de 100mm
Aici e o alta discutie...
Ce trebuie neaparat stiut: perspectiva se schimba doar daca ne miscam cu aparatul! Nu se schimba niciodata o data cu schimbarea distantei focale!
In fotografie avem: perspectiva sferica, pe care o da fishul, perspectiva cilindrica, pe care o avem cand miscam aparatul la panorame, si perspectiva rectiliniara, pe care o deseneaza obiectivele normale.
Ei bine, de la 20mm la 2000 mm, in sistemul rectiliniar, nu se schimba perspectiva! Se decupeaza doar din imagine. Cropul sau decuparea nu modifica perspectiva.
mii de scuze, asta doar pentru ca veni vorba.
Daca se misca aparatul da, atunci se modifica si perspectiva. Daca nu, nu.
Da, imi cer scuze m-am exprimat gresit, ar fi trebuit sa spun cam asa:
- deformarea de perspectiva se modifica pentru ca ne departam de subiect avand acum obiectivul de 100mm
"The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera." - Dorothea Lange
Toni, nu spuneai tu la un moment dat pe forum că avantajul unui senzor 4/3 la fotografiat păsări este profunzimea mai mare, față de un FF? Sau poate nu înțeleg eu la ce te referi acum.
sigur, vorbeam despre situatia in care avem aceeasi focala echivalenta (subiectul are aceeasi marime in ambele cadre).
De exemplu : eu am 300mm optic, cel cu FF are 600mm optic, distanta de 10m pana la subiect, si F/5.6 pentru ambele camere.
In cazul asta eu am intr-adevar DOF mai larg.
Paul vorbea despre alta situatie (focale optice identice). In situatia respectiva, camera 4/3 are DOF mai ingust.
Toni, totuși, în teorie, la aceeași focală, aceeași distanță, aceeași diafragmă, senzorul mai mic determină profunzime mai mare, iar senzorul mai mare, profunzime mai mică.
Care teorie ? Cine spune asta ? Unde ai citit asa ceva ?
Inca o data iti spun : ia un calculator de DOF si joaca-te cu el ca sa vezi singur cum stau lucrurile !
Este adevarat ce ai scris mai sus, doar daca inlocuiesti cuvantul "focala" cu "focala echivalenta".
Da, la aceeași distanță, aceeași focală, aceeași diafragmă, la 4/3 e o profunzime mai mică...conform calculatorului de DOF...
E mai mare dacă echivalăm totul, adică dacă trecem distanța focală în echivalent 35mm și o distanță față de subiect mai mare, corespunzătoare distanței focale mai mari. În noile condiții profunzimea e mai mare la senzorul mic. Dar la aceleași cifre, e mai mică...
DL a scris:
Extrem de interesante si de benefice pentru toata lumea aceste discutii.
Da. Dar să nu uităm că discuția a început de la comparația lui Steve Huff între Leica M9 și OMD E-M1. 2 poze cu același obiectiv, un Leica 50mm.
Atașez pozele. Ce părere aveți despre ele?
El spune așa:
"Yep, the Leica has that full frame creaminess and the E-M1 looks more compressed due to the sensor crop but look at them closely. The color is fantastic from the E-M1 and also looks nice from the Leica though a little warm. The E-M1 file is basically a cropped full frame file due to the 2X crop of the Micro 4/3 sensor. The question: Does this come close enough? Some will say yes, some will say no and some will say the E-M1 is even better when considering the cost but the fact is that when you look at those two images, the E-M1 looks DAMN GOOD next to that $11k combo."
DL a scris:
Cred ca nu e nici o problema in a intelege fenomenul, daca luam ca punct de referinta final un ecran de monitor standard, de 24 de inci.
Acelasi obiectiv va da pe formatul maxim pe care il poate acoperi sau pe formate mai mici sau mult mai mici aceeasi imagine, la aceeasi diafragma, cu aceleasi caracteristici. Deci profunzimea, printre altele, ramane neschimbata. Dar daca vrem sa vedem imaginile formate la marimea monitorului, trebuie sa marim imaginile, cele de format mare de mai putine ori, cele de format foarte mic, de multe ori; profunzimile vor fi diferite, si mai ales vor arata diferit bokeh-urile, desi sunt imagini facute de acelasi obiectiv. Pentru ca e marita mai putin, o imagine cu 50mm la diafragma 2 pe FF va avea o profunzime mai mare decat imaginea facuta cu acelasi obiectiv la f2 pe un senzor de 8x10mm, care trebuie mult marita.
Acum am înțeles. La fel, explicația cu privire la modificarea perspectivei. Mulțumesc!
Nop , trebuia sa-mi placa sa-l tin in mana Sunt vreo trei de vanzare , cu al tau cu tot ( daca-l mai ai) acum , il aveam deja daca-mi trebuia .
Gloantele-s pe teava , daca se iveste cineva la Nexu'meu ma bag la o creatie.
Daca nu...cu asta stau.
Editat de red bull la 15-10-2013, 12:35
Fratilor, faceti un efort supraomenesc si lasati capra vecinului sa moara de batranete!
Ex EM-5 , Ex-EM1 ...Ex-OLY
Momentan folosesc Sony
http://500px.com/vasihurghis
Vasile Hurghis | Flickr - Photo Sharing!
Era vorba de aparate serioase care sunt facute sa reziste la contact direct cu apa, nu discutam de aparate simple care ori ca sunt Olympus ori ca sunt CaNikon vor muri subit dupa 30 minute de tinut in ploaie.
Curba de descarcare a unui acumulator Li-Ion este cam aceeasi la fiecare acumulator pentru ca este vorba de rezistenta interna a acestuia care creste sau scade cu temperatura, indiferent de aparatul foto orice acumulator isi modifica comportamentul in functie de temperatura, nu conteaza ca este pentru un aparat sau altul. Difera de la un producator la altul constructia elementilor din interiorul acumulatorului dar sunt toti destul de apropiati atunci cand discutam de cei originali.
"The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera." - Dorothea Lange
EM1 e practic scos pentru fanii 4/3 care nu mai au suport demult pentru obiectivele lor.
Nu chiar : E-M1 are vizor mult mai bun, grip si ergonomie mai bune, procesare de imagine imbunatatita, C-AF bun (fata de cel de pe E-M5 care este slab), mai multe fps-uri in C-AF si buffer mai mare, focus-peaking (mi se pare ca la E-M5 mergea doar cu artificii), viteza obturator mai mare (1/8000s), probabil si constructie mai buna, rezista in conditii mai grele.....
Dupa parerea mea este diferenta mare intre cele doua, E-M1 este alta clasa si isi merita banii.
Este ca si cum ai compara E-30 cu E-3.
Fireste ca si eu as alege probabil sa cumpar un E-M5 SH din motive financiare, dar as plange dupa vizorul si C-AF-ul lui E-M1.