Domnule Lazăr, vă mulțumesc pt. răspunsul legat de focala de 50mm. O să rețin mai ales că se poate crea cu orice focală.
Foarte interesant ce spuneți despre blurb.
Sunt curios dacă există vreun fotograf care să fotografieze numai ceea ce îi place și cum îi place, adică fără comenzi, clienți (în special fără "evenimente", nunți etc), să facă numai albumele care îi plac și să și câștige niște bani vânzându-și albumele prin intermediul unei librării virtuale gen blurb....
Bogdan, sincer, nu am știut...
Foarte utilă discuția asta, despre cum să îți expui fotografiile albumele, cum să le vinzi...
Până la urmă lucrurile ăstea sunt o parte a întregului, alături de fotografierea propriu-zisă și post-procesare.
Poate ar fi utilă o rubrică anume pe forum, gen marketing foto...
Denis, eu stiu fotografi care traiesc bine din fotografie de stoc de exemplu (dar nu o sa dau nume).
Pozeaza ce vor ei, nu au contracte, isi organizeaza timpul asa cum vor...... etc.
Putem trai cu iluzia ca intr-o zi vom fi ca ei. Daca revenim cu picioarele pe pamant, sansele ca noi sa ajungem acolo sunt infime din multe motive.
De altfel nici acei fotografi de care vorbeam mai sus nu au viitor sigur. Viitorul lor poate sa fie periclitat de catre sutele de milioane de "pozaci" care isi pun la dispozitie creatiile gratis. Tot mai multi oameni sunt pasionati de foto.....
Baga de seama ca agentiile de stiri au inceput sa foloseasca filme si poze luate gratis de pe internet ("sursa youtube....").
Am vazut o revista facuta 100% cu poze de pe Flickr ("sursa Flickr...") fara nicio mentiune despre numele autorilor.
Am vazut fotografii fashion facute pentru magazin de prezentare online foarte slabe : zgmot, subexpuse. Probabil facute cu telefonul mobil sau compacta chiar de catre ei.
A nu se intelege ca a devenit imposibil sa reusesti in domeniul foto. Spun doar ca va fi din ce in ce mai greu : concurenta mare, cerere in scadere.
Daca am fi avut discutia asta acum 10 ani, era cu totul alta treaba : concurenta slaba, cerere mare.
Pe site-urile de stock, alta vanzarea aveai acum 6-7 ani sa zicem, cand aveau un portofoliu de cateva sute de mii de poze, fata de momentul prezent cand au un portofoliu de 10 milioane de poze.
Domnule profesor
Se pare ca nu conteniti sa ma uimiti . Din fiecare comentariu al dvs. mai invat cate ceva . Fara sa vreau imi revine pe retina faza antologica / secventa cu Robert De Niro : http://www.youtub...ZtbASCE7ZY .
Oare cand se face un portofoliu dupe ce criterii ar trebui sa selectam pozele? / dupa ce ne place noua sau mai bine dupa feedback?
katran ,mie mi-a trimis un mail o persoana care era interesata de niste imagini de-ale mele de pe Flickr . Vroia sa le foloseasca pentru un site ,avea agentie de turism si a intrebat daca-i dau voie . Am spus ca da ,dar cu conditia sa specifice autorul imaginii si treaba cu copyrightul .. Am intrat pe siteul lor si am vazut ca toate imaginile folosite si de la altii aveau specificatiile cerute de mine ,deci erau trecute. Asta e , cel putin au avut bunul simt sa ceara voie , altii nici macar nu se sinchisesc.
Fratilor, faceti un efort supraomenesc si lasati capra vecinului sa moara de batranete!
Ex EM-5 , Ex-EM1 ...Ex-OLY
Momentan folosesc Sony
http://500px.com/vasihurghis
Vasile Hurghis | Flickr - Photo Sharing!
" Oare cand se face un portofoliu dupe ce criterii ar trebui sa selectam pozele? / dupa ce ne place noua sau mai bine dupa feedback?"
Portofoliul este o selectie fundamentala a celor mai interesante imagini ale unui artist. Se pun imaginile care demonstreaza, arata, care sunt cele mai semnificative. Parerea mea este ca nu trebuie intrebat nimeni pentur un portofoliu, marii artisti au facut ce au vrut si daca ar fi cerut pareri in dreapta si in stanga nu am fi avut acum impresionism, cubism, romantism, etc.
Ar trebui sa avem in portofoliu maxim 24-30 de lucrari, ar trebui sa fie unitar, inchegat, curgator, extraordinar prezentat. Nu se amesteca poze pe inalt cu lat si nu se pun imagini color si alb negru. Stilul trebuie sa fie unitar. Cu cat e mai unitar cu atat efectul e mai mare. Sunt multe sfaturi pe net pe tema asta. http://www.beyond...io-part-1/ http://www.poppho...-portfolio
de citit asta cu mare atentie: http://www.joeyl....portfolio/
si desigur acest material este fundamental: http://www.lumino...io-8.shtml
Asa ca, un fotograf fara portofoliu, care va sa zica, nu exista, orice ar spune oricine. Doar portofoliul este masura creatiei fircaruia. Fie ca e digital ori printat. Desi cel printat conteaza pentru cine vrea sa vorbeasca cu galeristii, curatorii, muzeele, sau cu marii clienti, pentru fotograful care abordeaza marile inaltimi ale meseriei sau ale artei.
Editat de DL la 10-06-2013, 21:00
Domnule Lazar, in primul rand sunt foarte bucuros ca ne impartasiti atat de mult informatii, sunt extraordinar de utile.
Referitor la print-uri, ne puteti recomanda o firma (Bucuresti) unde sa putem imprima la dimensiuni aproximative intre A3 si A1 la o calitate buna? Anul trecut am scos cam 15 fotografii la dimensiuni cam de 60 x 45cm, dar le-am printat la un studio pe un ploter, si acum, dupa un an, au inceput sa se duca culorile. Cei de la centrul de printare erau cunoscuti de-ai mei si m-au avertizat despre ce va urma sa se intample in timp. dar aveam nevoie repede pentru ca trebuiau expuse si nu stiam pe nimeni care sa se priceapa la fotografie si sa accepte teste pentru a vedea cum trebuiesc ajustate luminozitatea si culorile acolo unde era cazul.
"The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera." - Dorothea Lange
" ne puteti recomanda o firma (Bucuresti) unde sa putem imprima la dimensiuni aproximative intre A3 si A1 la o calitate buna?"
Eu am doar un Epson 4900 si nu pot imprima o imagine mai mare de A2 - sau 42 cm latura mica x 3m pentru panoramice.
O firma extrem de serioasa si de profi unde se pot face printuri exceptionale la costuri acceptabile este Amedesign. Am facut acolo si printuri A4 dar si de 4x7m, o recomand cu toata caldura - www.amedesign.ro
Mulțumim! Eu am printat la Miva Kodak, str. Lahovari (la Romană) dar imaginile au fost ușor subexpuse. Nu aș mai merge la ei. Văd că Amedesign e în Militari, ceea ce îmi convine.
Cum se comporta Epsonul 4900? Printati zilnic la el?
Va intreb pentru ca am citit pe net ca au aparut probleme (doze infundate) dupa o perioada de inactivitate de 2-3 saptamani. Plus ca de la desigilare producatorul recomanda sa se schimbe cartusul dupa 6 luni (daca imi amintesc eu bine).
Acest tip de imprimanta are cartuse de mare capacitate iar daca trebuie sa le schimbi dupa 6 luni si ele sunt 3 sferturi pline intri rapid in faliment.
Despre calitatea printurilor nu va intreb pentru ca am auzit numai de bine.
Cu 4900 nu printez zilnic, sunt pauze si de 3-5 saptamani. Are o foarte interesanta caracteristica, atunci cind il repornesc, are o rutina automata de curatare a capetelor, de cand l-am luat ( un an si ceva) nu a fost niciodata nevoie sa curat capetele manual, o face singur dupa un numar de imagini sau dupa un timp. Dar sigur, orice printer inkjet are probleme cu pauzele mari, te poti astepta la curatari care sa manance timp si cerneala; la asta inca nu au fost probleme. Despre schimbarea cartusului dupa 6 luni ... este o problema... este descrisa bine aici: http://www.inkjet...inter-use/
Eu la 2-3 luni scot fiecare cartus si il agit viguros. Apoi, un astfel de printer este facut sa mearga, nu sa stea, si de aici diverse probleme daca sta. Si un set complet de cartuse este o mie si ceva de euroi... deci suntem la capitolul "ori la bal ori la spital" Printarea de fine art e cu multe schepsisuri si baleierea printre tot felul de greutati si constrangeri te tin treaz... Un printer la care sa printezi din cand in cand si care sa mearga economic si fara probleme si care sa fie si in standarde de digigrafie inca nu exista. Ca veni vorba de digigrafie: http://www.digigr.../index.htm
Domnule profesor
-eu caut o alternativa cat de cat ieftinuta dar buna de lumini pentru un mini studio. Lumini care sa le pot folosi si afara la o adica. Aia insemnand doua blitzuri sau doua lampi cu led. Se pare ca intra pe piata tot mai multe lumini cu led. Vad ca si in linkul cu OMD foloseste lumini cu led. Alternativa cu blitzurile implica si un set de triggere si eu m-am gandit la asta http://www.google...4661,d.bGE impreuna cu un adaptor http://www.ebay.c...3f151e3250 si cu doua blitzuri . Ati putea sa-mi spuneti parerea dvs. , eventual cu ce as fi in avantaj . Poate vreau imposibilul : portabil, usor , sa faca lumina mare/ buna pentru un mini -studio, si cu un pret ok . La Nex e cam aiurea cu blitzurile , patina pentru blitz extern neavand pinul central si atunci trebuie adaptorul pentru a se putea folosi blitzurile dedicate Nikon sau Canon ( binenteles in modul manual).
- am citit linkurile cu portofoliile ... foarte utile . Peste tot vad ca scrie cam acelasi lucru ce ne-ati spus si dumneavoastra in esenta. Mai spune ca ideal ar fi ca portofoliile sa fie curgatoare , dar daca pozele din portofoliu nu au legatura una cu alta cam cum as fi in stare sa le fac sa se'' lege'' ? Ar insemna sa am un stil cat de cat format , sa ma axez pe un anumit fel de fotografie ( peisaj, portret, foto de strada, s.a.m.d. ) . Cand esti amator fotografiezi cam pe unde mergi, eventual in functie de dispozitia din ziua cu pricina, daca ti se iveste un eveniment,etc. Pai daca pun pozele care imi plac mie ,pe gustul meu, nu au nici o treaba vreo poza cu alta poza . Normal ar trebui sa fac ( acum vorbesc de persoana mea) un portofoliu cu poze facute cu acelasi model de aparat .
Asa ca...greu , desi pare usor . Si vorba dvs. : ''fotograf fara portofoliu, care va sa zica, nu exista, orice ar spune oricine.''ei=Fz23Ua2kJoHa4ATtyYDICQ
- ati spus intr-o interventie anterioara ca se pot face niste panorame extraordinare cu Nexul prin balansare . Puteti sa intrati putin in detaliu?
Cu respect.
Editat de red bull la 11-06-2013, 19:05
Fratilor, faceti un efort supraomenesc si lasati capra vecinului sa moara de batranete!
Ex EM-5 , Ex-EM1 ...Ex-OLY
Momentan folosesc Sony
http://500px.com/vasihurghis
Vasile Hurghis | Flickr - Photo Sharing!
Leica a lansat astazi oficial celebrul "Mini M". Este un aparat compact cu senzor APS-C si obiectiv 18-46mm 1:3.5-6.4, care costa nu mai putin de 2250 de Lire http://www.clubul...m-oficial/
Fratilor, faceti un efort supraomenesc si lasati capra vecinului sa moara de batranete!
Ex EM-5 , Ex-EM1 ...Ex-OLY
Momentan folosesc Sony
http://500px.com/vasihurghis
Vasile Hurghis | Flickr - Photo Sharing!
Cred ca domnul Oskar Barnak se intoarce in mormant... ce crima de aparat. Dar, la cati bogati prostalai are planeta, se va vinde, ei pot sa faca si gioarsa lu` peshte cu butonul rosu Leica vizibil si se va vinde.
A face azi un aparat care nici macar nu porneste de la echivalent 24mm, si care are diafragma 6,4 la focala de 70 sau cat o fi, care sa nu aiba vizor si, culmea prostiei, nici display rabatabil... mi se pare incredibil. Asta este, aparatele sunt gandite de oameni de marketing care habar nu au fotografie.
In alta ordine de idei, Fuji si Panasonic se casatoresc... asta e o stire bomba... O sa fie o lupta acerba pe piata micro 3/4, Sony cu Oly pe de o parte si Fuji cu Pana pe de alta parte... http://www.fujifi...30611.html Editat de DL la 11-06-2013, 22:18
-eu caut o alternativa cat de cat ieftinuta dar buna de lumini pentru un mini studio. Lumini care sa le pot folosi si afara la o adica. Aia insemnand doua blitzuri sau doua lampi cu led. Se pare ca intra pe piata tot mai multe lumini cu led. Vad ca si in linkul cu OMD foloseste lumini cu led. Alternativa cu blitzurile implica si un set de triggere si eu m-am gandit la asta http://www.google...4661,d.bGE impreuna cu un adaptor http://www.ebay.c...3f151e3250 si cu doua blitzuri . Ati putea sa-mi spuneti parerea dvs. , eventual cu ce as fi in avantaj . Poate vreau imposibilul : portabil, usor , sa faca lumina mare/ buna pentru un mini -studio, si cu un pret ok . La Nex e cam aiurea cu blitzurile , patina pentru blitz extern neavand pinul central si atunci trebuie adaptorul pentru a se putea folosi blitzurile dedicate Nikon sau Canon ( binenteles in modul manual).
Ledurile sunt foarte bune, pentru obiecte si cat de cat si pentru lumina de umplere sau de efect la imagini cu oameni; pentru lumina principala la oamei, sunt incomode, pentru ca orbesc ( ca orice reflector) si nu creeaza chiar cea mai buna atmosfera la fotografiat, omul cu lumina continua in retina nu se simte bine.
Deci pentru food, obiecte, bijuterii, flori, ledurile mi se par o solutie optima. Pentru oameni, nu prea, nu e simplu sa stai cu lumina in ochi si sa fii natural.
Ca iluminare cu blit, doua ( ideal trei) blituri compacte cu trei stative si trei umbrele, sunt o solutie fiabila, sigura si care da rezultate senzationale.
Mie personal mi se pare grozav sistemul de comanda al Olympus-ului si as folosi blituri Olympus cu o umbrela argintie ca lumina principala, una difuza ca lumina de umplere, si un sistem dirijat gen softbox cu fagure pentru contur sau lumina de fundal ori de efect, daca trebuie.
Cine vrea poate sa incerce si sisteme de comanda cu radio si blituri generice TTL, sunt multe solutii pe piata, care dau rezultate bune; eu personal as folosi Oly pe toata linia, dar orice otiune e viabila. Eu folosesc des si optiunea asta ca lumina principala de reportaj: http://www.f64.ro...-6060.html
Boieria suprema la iluminare TTL este FL600-R, desigur. Iluminarea cu blituri TTL este extraordinar de comoda si scuteste fotograful de nenumarate probleme http://robknightp...om-d-e-m5/ http://robknightp...r-flashes/
si desigur http://blog.mingt...2-8-macro/
ca se pot face niste panorame extraordinare cu Nexul prin balansare . Puteti sa intrati putin in detaliu?
Pentru a face o fotografie panoramica, se poate folosi tehnica de a face mai multe imagini succesive unei scene, pe care sa le lipim cu ajutorul unui software.
Unele aparate - Sony de mai multa vreme, de curand si noile Canon sau si alte aparate, nu mai dau exemple - pot insa face panoramice mult mai simplu.
Pur si simplu setam functia de panorama si baleiem cadrul tinand declansatorul apasat; aparatul face o succesiune de cateva zeci de imagini pe care le uneste el automat intr-o panorama superba, nu mai trebuie sa apelam la nimic pentru a o vedea; imaginea se poate face pe 180 de grade sau chiar mai mult.
Trebuie putina indemanare, miscarea sa fie continua si fara tremuraturi, dar rezultatul iti taie respiratia.
Din cauza asta, si nevoia de grandangular poate sa scada, faci un panoramic orizontal cu aparatul tinut pe verticala si efectul de unghi larg este grozav.
Sigur, daca sunt masini in cadru sau oameni in miscare, sunt mari probleme, ies fantome sau oameni lati ori subtiri, dar pentru cadre statice, e grozav.
o poveste interesanta: http://pogue.blog...-panorama/
si descrierea fenomenului: http://www.sony-a...01/01.html
Daca nu se tine aparatul vertical, ci inclinat in jos, orizontul arata curbat :