Am gasit o discutie oarecum aprinsa pe aceasta tema pe forum la dpreview... parca era vorba de micro four thirds acolo dar mesajul era acelasi. Intreba un tip venit asa, cu pluta, daca poate fotografia o nunta cu micro 4/3 sau 4/3 si o gramada de canonisti, nikonisti, full-frame-isti, sareau pe el si il sfatuiau IN NICI UN CAZ sa nu se arunce la fotografie de nunta cu asa ceva. Toti il sfatuiau sa isi cumpere un sistem full frame de la Canon sau NIkon , sau macar pe aps-c, si sa se doteze bine. Altfel risca sa ruineze nunta prietenilor(caci de prieteni era vorba si omul nu stia nici daca sa le ceara bani).
In apararea sistemului a sarit un user foarte interesant, youdidntdoitdoyou, asa il cheama, filmeaza si fotografiaza profesional nunti de ani de zile cu panasonic dmc l10 si olympus e-5. Linkul la website=ul lui e aici, tipul face niste chestii foarte intersante, avand intr-adevar intregul set de lentile de valoare pe 4/3 si micro 4/3 http://youdidntdi...
ca sa vedeti exif data la fotografiile lui le are si pe flickr
Un alt argument adus impotriva 4/3 si mai ales a micro 4/3 era ca la o nunta arati ridicol cu un aparat mic, trebuie sa vii cu gear mult, cu scule mari, grele, sa dai impresia de profesionist
Acuma, de ce deschid thread-ul asta... Stiu ca pe forumul asta sunt fotografi entuziasti, pasionati, cultivati, dar banuiesc ca in acelasi timp toti fac nunti ca sa se intretina si ca sa faca bani pentru aparate , obiective si accesorii noi.
NU stiu ce foloseste fiecare aici pentru nunti, as vrea insa sa stiu si eu pareri... chiar se pot obtine portretele acelea de mirese crystal clear, cu uimitoare detalii si rezolutie, dynamic range-ul acela uimitor cand te joci cu soarel si umbrele pe siluetele mirilor, etc, etc?
parerea mea, personala, e ca obiectivele olympus si panaleica fac un rendering de culoare mult mai placut, sunt mai bune optic,dar viteza aparatului, iso mai slab si dimensiunea senzorului... acolo e alta poveste
Discutia cu aparatele necesare pentru a fotografia la evenimente nu se va termina.
1. Daca te duci la un eveniment si ceri de la 300Euro in sus ai nevoie de aparate capabile sa scoata detalii bune si in conditii de iluminare scazuta si fara lumini ajutatoare (blitz-uri).
Asadar te vei orienta catre un full-frame si vei avea un sistem, aparate si obiective scumpe.
Mai trebuie sa stii sa si apesi pe butoane cum trebuie si sa te asiguri ca prin postprocesare clientii primesc ceea ce au platit.
In acest caz te declari profesionist si scoti bani din aceasta activitate.
2. Daca te ocupi ocazional cu pozatul de nunti, botezuri (te-a vazut careva ca ai agatate de gat niste genti cu multe lucruri sau te stie o cunostinta ca esti pasionat si a vazut si lucrari ce te recomanda) atunci, indiferent daca o faci gratis sau pe sume de pana-n 2-300 Euro, poti sa te prezinti cu orice marca dar cu un sistem adaptat situatiei respective.
Studiezi locul inainte, lumina, faci probe, vezi ce lumini suplimentare iti trebuie dar care sa nu deranjeze prea mult participantii la eveniment, discuta cu acestia, stabiliti programul, ce la place si ce nu.
Este importanta comunicarea cu "patronii" si cercetarea conditiilor.
Mai departe se poate discuta despre ce obiective, lumini, stative etc ai nevoie.
"ai nevoie de aparate capabile sa scoata detalii bune si in conditii de iluminare scazuta si fara lumini ajutatoare (blitz-uri)."
Eu am un prieten, Laur Cliante, un om deosebit, care lucreaza pe un Canon 50d, deci nu full frame si un aparat destul de vechiutz ca si concept. De cand si-a luat bestia aia de obiectiv numit Canon 50mm f1.2, face chestii extraordinare cu ea, si a marit pretul la nunta(doar cd-ul cu pozele prelucrate) la 400 de euro. Are in toamna deja vreo 8 nunti Iata-l aici ce poate, gazduit pe site-ul unui prieten
http://adrianstav...otography/
el este adeptul investitiei in sticla, nu in aparat, desi a recunoscut ca s-ar putea ca la toamna sa treca pe un 5dmark2.
Eu zic ca sticla conteaza, senzorul 4/3 inghite destul detaliu ca sa faci chestii minunate cu el la nunti, pe orice bani ceri tu si pe ce bani ti se dau, nu cred ca este un prag de 300 sau 200 sau n euro in functie de ce aparate aduci.
Dar intr-adevar, nu cred ca sistemul 4/3 are ceva de nivelul canon 50 mm f1.2 acum, la ora asta. Si nu ma refer la deschiderea maxima, ci la sharpnessul si calitatea sticlei. Pana leica 25 mm vine aproape dar nu e inca acolo dupa parerea mea. Olympusul nu o sa faca, ei nu coboara pe digital mai jos de 1.8 nici sa-i tai, deci asteptam tot de la Leica o lentila profi pana in 1500 de dolari, care intr-adevar sa ridice nivelul micro 4/3 la cel al nikon si canon. Un fel de Noctilux cu montura micro 4/3 facut de Panasonic si mai ieftin.
Exista un voigtlanderul cu 0.95, dar focalizarea manuala este exclusa la nunti in conditii de salon, dans, agitatie,.
Aici se pot discuta multe aspecte.
Teoretic poti face fotografii cu orice. Practic depinde de la caz la caz.
La o nunta te poti lovi de diferite situatii, de ex. cind ai lumina slaba.trebuie sa compensezi cu lumina de la blitz sau cu un obiectiv luminos si un ISO curat mare.
Personal consider ca sistemul m4/3 nu iti da increderea necesara sa faci astfel de evenimente.
Daca vrei sa fi profesionist , trebuie sa ai aparatura capabila sa te scoata din situatii limita
Eu sunt patit la un eveniment sportiv, aveam 3 carduri, am tras toata ziua acolo, aveam in aparat un card de 2 GB nu foarte rapid, la un moment dat un halterofil a ridicat o greutate...trebuia sa prind fiecare etapa a ridicarii...ghici ce sa intimplat?...cind a ridicat greutatea deasupra capului...aparatul meu nu a mai vrut sa faca cadrul...bufferul era plin si facea transfer pe card.
Deci teoretic poti face o nunta si cu un Lomo...daca asta vor clienti...
Intrebarea este...daca sistemul cu mare mergi la eveniment este capabil sa faca fata situatilor de acolo?
Sa focalizeze in low-light, aparatul sa aiba cadenta( e oribil cind ai poza de grup si unu are gura cascata, unu ochi inchisi etc), trebuie sa tragi mai multe cadre si sa speri ce vei avea macar un cadru utilizabil.
Blitz puternic si cu cadenta mare de tragere...daca stai secunde bune pina incarca blitzul nu este bine.
Ce sa mai zic?...
Personal la o nunta as prefera tot un Full frame...Nikon pentru autofocusul precis si rapid in low-light, sau Canon pentru culori.
Sistemul de focus assist de la Nikon face minuni...acuma ai si pe E-P3 focus-assist, mai poti folosi si focus assistul de pe blitz la Olympus...
Principal este ce vor clienti...cadre fenomenale poti face cu orice aparat la o nunta
Oricum o nunta care se respecta are cel putin doi fotografi, unul cu "brutul" nunti, fotografii clasice de nunta, iar al doile sa vineze "acele momente" care fac diferenta.
Aici se poate discuta mult si bine...despre acest subiect
Pai mi se pare ca ce ti s-a intamplat cu cardul are legatura cu viteza cardului si nu cu aparatul.
toate astea sunt bine zise dar pana la o anumita ora, data, si asta pentru ca sistemul micro 4/3 evolueaza de la o zi la alta. Sincer nu cred ca nu poti face nunti in Romania, in 95 la suta din cazuri, la ce se cere, ce bani se dau, si (sincer , fara sa vreau sa jignesc pe nimeni) ce oameni si ce conditii avem noi aici, deci nu cred ca nu poti face nunti cu un gh2 sau un om-d, adica astea nou aparute, ultraperformante.
nu cred ca daca ai pe ele carduri class 10 cu viteza de transfer 30mb/s , daca ai obiectivele necesare, 12mm, 25mm, 45mm, si 7-14mm, daca ai flash-urile olympus dedicate cu guide number mare si baterii lithium, deci nu cred ca cineva ar putea sa sustina ca nu iti iese o nunta romaneasca cu asa ceva. adica o nunta cu mers la mire, apoi la nas, cu horele de rigoare in fatza blocului, apoi mers la acte, apoi biserica, sedinta foto si apoi salon la un restaurant din oras. Asta e nunta romaneasca deocamdata in 95 la suta din cazuri si dotarile pe care le-am enumerat eu sunt ultrasuficiente. Aici nu vorbim de nuntile de afara, care au loc in cladiri special amenajate, cu repetitii si tot felul de minuni, cu discursuri si toastari nesfarsite la microfon, cu zeci de domnisoare de onoare, cu filmari pe sine de trav, etc, etc
Cu urmatoarele generatii de mirrorless se vor putea face mai multe, inclusiv evenimente; apar obiective fixe si luminoase, senzori buni, focalizare rapida in orice conditii.
Pentru moment tehnologia din PEN se adreseaza amatorilor. Dar au fost si exemple cu realizari profesionale (reclame video la produse prezentate la TV).
Poti sa te duci si sa ceri bani multi cu 50D agatat de gat dar din punctul meu de vedere omul se bazeaza pe necunoasterea clientilor.
Pentru acest moment, cine se respecta si isi respecta si clientii se prezinta cu full-frame. Exista diferente mari intre ce se poate obtine dintr-un full-frame si orice alt senzor de pe piata; se poate scoate calitate cu orice aparat dar rata de succes e mai mare cu cat aparatul e mai sus in clasa.
Eu pot sa ma duc la un prieten cu un PEN pe care montez 14-35, 35-100, leica de 25 etc si sa scot un set absolut fantastic: 100 de poze, doar de calitate si sa coste 1000Euro. Daca asta e intelegerea intre mine si clientul care nu sufera dupa aceasta suma.
Cum spuneam...fotografii se pot face cu orice.
Depinde mult si de client.
Normal ca se poate face fotografii de nunta si cu un Pen...insa nu poti compara cu cu sistem FF.
Calitate, viteza de reactie etc...
Tu spui ca se poate..succes...eu nu as avea curajul sa ma incumet la o nunta cu E-P3 de git, poate ca al doilea fotograf, in rest..la nivel profesional cum ai scris in titlul topicului , trebuie sa ai scule profesionale.
Vorbesc de senzor performant, obiective pro, blitz puternic, carduri de memorie profesionale si tot ce mai tine de trusa unu fotograf profesionist.
Desigur ca exista "fotografi" care merg la nunti si cu un d3000 + 18-55 ...dar e spaga clientului asta...daca atita vor..atita vor avea.
Editat de titeldragomir la 14-03-2012, 14:25
Daca pozezi ieftin te poti prezenta cu orice gandac mare si negru; intre 2 manele profanii vor vrea poza cu maimuta iar fotograful, in stil de mare profesionist va striga tare, in timp de comuta pe AUTO: colorata maine-i gata!
Si toti in jur vor cadea pe spate: vezi, de aia primeste nenea un pumn de bani!
Pentru 95% din situatii.
Ieftin?
Eu am pus pe hartie un duplex din doua aparate si cateva obiective, plus restul,
Sa vedem
Panasonic Lumix gh2 body-3600 ron
OLympus OM-D body-4000 ron
OLympus 12mm f2- 3299 ron
Panasonic 7-14mm-4353 ron
Panasonic Leica 25mm -2699 ron
Olympus 45mm -1250 ron
Flash Olympus 50R 2150 ron x2=4300 ron
Pana acum suntem la 23801 ron, si nu am pus cardurile, etc. Deci cam 250 de milioane un sistem pentru fotografii la nunti in Romania, cu doua aparate premiate de toate site-urile de fotografie de pe lumea asta, cu lentile care au primit aprecieri superlative pe aceleasi site-uri, eu cred ca e suficient pentru a filma nu 95, ci 98 la suta din nuntile din Romania
V-as putea scoate un sistem full frame mai vechiutz, cu doua D200 si niscaiva nikoane 50mm f 1.4 si un tele ceva, mai ieftina
Sistemele mirrorless nu pot fi ieftine. Miniaturizarea tehnologiei si incercarea de a pastra calitatea are ca rezultat aparate scumpe in raport cu marimea.
Nu degeaba un Macbook Air costa atatia bani. Dar nici nu e la nivel de pret si performanta cu un Macbook Pro. Este doar mic, elegant si scump. Nu il iei sa faci grafica, prelucrare film full-hd sau editare audio. Nu inseamna ca nu se poate dar trebuie sa atasezi monitor mare, periferice si altele ce vor conduce la un sistem atat de scump cat sa te intrebi de ce nu ai luat de la inceput un Mac Pro.
Asa e si cu mirrorless-ul. Nu spun ca nu poti sa te ridici, calitativ vorbind, la nivel de pro dar nu pentru asta a fost facut.
Daca as avea de investit 250mil pentru fotografie de eveniment as alege un full-frame.
Daca as avea bani de care sa nu imi pese as lua si toate echipamentele pe care le-ai enumerat mai sus.
Deocamdata preturile mi se par mari insa se vor mai ieftini.
E-5 se vinde pe shop-urile online Olympus din Europa cu 2000euro. Pe amazon.de este 1500Euro. La noi in magazine este 1600Euro. In America insa este 1600Dolari.
Ideea e ca pretul din Romania e la fel ca cel din Germania. Nu mai suntem defavorizati decat din postura de europeni.
in sfarsit, nu vreau sa par polemic degeaba, parerea mea e ca SE POATE fotografia nunta cu sistem mirrorless in Romania, dar cu conditia sa fie ultimele aparate si lentile din gama, top of the line cum se zice... Iar bonusul este mare... un sistem mult mai mic, mai versatil, cu sticla in medie mai buna si culori mai frumoase, posibilitatea de alterna fotografierea cu extraodinara filmare a celor doua aparate in timpul sedintei foto ,etc. voi spuneti ca sistemul full frame este rapid... da , e un mod de a vedea lucrurile, nu stiu cat de rapid mai poti fi cand cari ditai rucsacul sau gemanatanul cu body-uri, gripuri si obiective care iti rup gatul ,umerii si spinarea
Pentru m4/3 de putin timp au inceput sa se faca obiective bune.
Pentru 4/3 exista deja obiective excelente cu care te descurci fara probleme la o nunta. D3X a postat un link pe forum cu site-ul unui fotograf care trage cu Olympus (cred ca cu E-5).
Avea poze fabuloase.
Eu zic ca cu un E-M5 + 45 F/1.8 + PanaLeica 25 mm F/1.4 esti peste majoritatea fotografilor care fac poze la nunti ca si echipament.
Dar nu suntem in polemica. Pe site-ul asta e destul de greu, lumea nu se inflameaza aiurea.
Apreciem cu totii calitatea, universal recunoscuta, a aparaturii Olympus.
Personal detin E-3 asa ca nu am o problema vis a vis de greutatea unui sistem full-frame. Daca iti cunosti sistemul il manevrezi cu ochii inchisi. Ideea e ca atunci cand ii tii deschisi sa te ajute si aparatul in obtinerea rezultatelor pe care le doresti. Aici e secretul: ce iti doresti!
Am un prieten, fotograf, care la botezul copilului a incredintat full-framurile lui cunostintelor participante la eveniment. Are tot ce e mai nou pe piata. Rezultatul a fost un dezastru, a fost nevoit sa editeze si sa faca crop la greu.
Mai cinstit pentru el era sa vina cineva cu un PEN pe care sa il cunoasca si sa il butoneze cum trebuie.
corect...nu puteai sa dai un exemplu mai reusit... eu am un prieten care a fost in Delta cu nevasta-sa... el nikon d90, ea un compact nikon s8000. micutz ca un sapun. el nu stiu ce reglaje a facut pe-acolo, a stat pe automat, nu stiu ce naiba, ca tot ce poza era sters, palid, fara relief, fara vibratie. si stiu ca d90, desi nu e full frame, e un super aparat. dar deh, omul e mecanic si se pasioneaza de fotografie, e la inceput, prinde mai greu... nevasta-sa , in schimb, a tras niste cadre cu compactul, de ies din ecran de saturatie si sharpness(softul sa traiasca, caci cu senzorul ala cat un sfarcushor e greu sa obtii minuni). toate astea spre marea oftica a lui barbata-su, care pufaie pe nari si vede ca daca nu invata sa foloseasca un dslr, a dat o carutza de bani degeaba.
in realitate, hai sa fim seriosi, poate nu la voi in Bucuresti unde s-a mai umplut lumea de bani, dar in provincie (la sate nu mai vorbesc) nuntile nu se fac nici cu full frame nici cu mirrorless... se fac cu camere video panasonic md1000 standard resolution, deci nu hd sau fullhd(la finalul nuntii de multe ori socrul mare intreaba cand ii dai "caseta" sau atunci cand sta la o poza daca ai cliseu in aparat) si cu aparate foto gen canon 350, nikon d3000 sau de multe ori bridge-uri sau zoom-uri(am facut eu o nunta la Sulina cu un nikon p100, m-am chinuit rau de tot, nu sunt mandru de ea, dar la sfarsit mi-au multumit incantati). Si la oamenii de afaceri mai dezghetati sau la tinerii mai umblati tot ce se cere e maxim un 7d, deci nu neaparat full frame. Aparatul sa fie mare, intr-adevar, cu grip, cu flash deasupra, negru, camera mare si pe umar, lumini multe si trepiede. daca e posibil sa plasezi 4 camere video pe trepied in jurul ringului de dans si atunci i-ai omorat...
spunand asta nu vreau sa para ca arat lipsa de respect fatza de clientul roman, in general oamenii simpli imi sunt mai dragi si nu imi plac astia cu fitze. dar vreau sa spun ca asta e nivelul, romanul nici nu prea are o cultura fotografica sau cinematografica, inca nu stie sa stea la poze ca lumea, sa participe activ la un shooting cu ideile lui,sa colaboreze... toate astea se vor schimba pe viitor, si viitorul va fi al mirrorlesului, dupa parerea mea, deja puteti sa imi dati orice full frame doriti, ca eu il pun langa un sony nex 7 fara nici o frica , la orice ora, ca as putea sa pierd confruntarea
Lipsa de educatie este corijabila. Nu mi se pare corecta abordarea, de tip vanzator in piata a produselor luate de la depozitul en-gross si data catre clientul nepriceput, sarac ori manelist.
Din pacate aceasta este abordarea, in general, in provincie.
Este suficient sa te prezinti la eveniment cu echipamentul de la sala de forta. Iti va garanta o marfa vanduta si apreciata.
Asa cum a disparut comertul de taraba, incepand cu marile orase, la fel si in alte domenii oamenii vor invata sa aprecieze calitatea si o vor cauta.
Discutia insa pare ca pune accentul pe intrebarea: e posibil sa fii ridicol pozand la nunta cu PEN-ul, in calitate de fotograf profesionist?
Parerea mea e ca da, la fel cum am aparut eu cu un Audi A2 la Cetatile Ponorului, pe sleauri unde vedeai doar caravene de Land Cruiser si Patrol.
Editat de Bogdan Mitea la 14-03-2012, 17:27
Comertul la taraba a disparut, dar la sate alimentarile vand alcool contrafacut si mezeluri care nu s-au intalnit cu carnea, vin care nu s-a intalnit cu strugurii, se vinde prin curti tuica din cartofi, etc.
daca am lua nivelul centrului Bucurestiului Romania e la nivelul Olandei aproape, dar stim cu totii ca nu e asa, ca jumate dintre satele noastre isi fac inca nevoile la hazna.
Astea fiind spuse, eu chiar am treaba pe la sate, sunt atras de lumea aia, umblu prin Delta intens, prin lipovenime, iar documentarul cu care am castigat Cinemaiubit in 2004, Vaduva de Stepa, chiar asta trateaza, viata undei vaduve singura in gospodaria ei.
Da, sunt de acord ca se poate educa, si eu incerc sa fac si asta, de cate ori ma intalnesc cu posibilii clienti le explic ce vreau sa fac, cat o sa dureze, iar ei inteleg destul de rapid. Trebuie sa faca cineva si nunti pentru oamenii de acolo
Anul asta sper din tot sufletul sa mi se confirme o nunta de la Tulcea pe care vreau s-o filmez cu gh1 hacked pe 40mb/s(rezolutie si low light traznet) si sa o pozez cu olympus 45mm la portrete si nikon d90 la restul. Sanatosi sa fim pana atunci
Imaginea conteaza din pacate si va conta intodeauna, singura chestie care poate fi importanta in defavoarea imagini negative a unui sistem foto slab ca impact comercial(vizual) este portofoliul, in mod normal nu trebuie sa te prezinti la organizatorii evenimentului cu aparatul, ci cu rezultatele. Tu ca fotograf trebuie sa sti exact ce poti sa oferi si cat te poti intinde cu oferta pe care o faci. Daca spui ca faci cutare si cutare apoi daca te tii de cuvant nu are de ce sa nu fi ok.
@bogdan - la Cetatile Ponorului(la Glavoiu mai exact) am facut si eu furori cu Solenza acum cativa ani dupa drumurile alea, m-am hotarat sa imi iau masina mai inalta.
Editat de Paul la 15-03-2012, 15:56
"The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera." - Dorothea Lange
http://500px.com/...
iata ce face baiatul asta din Hong Kong cu un E-3 si cu o leica 25mm. cred ca e peste 99 la suta din ce am vazut la nuntile noastre