@katran - un stop inseamna de exemplu de la iso 1600 la iso 3200. Daca am nevoie pe E-5 de iso 3200 deja sunt in pom, am o gramada de zgomot, pierderea de care zici tu la iso 100 este mult mult mai vizibila in rezultatul final la iso ridicat. Singura speranta la Olympus sunt lentilele cu f2.0, dar cine are bani de asa ceva? foarte putini......
"The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera." - Dorothea Lange
Tony, ai dreptate, diferenta in stopuri intre 4/3 si APS-C este de 0.7. In schimb FF are un avantaj de aproximativ 2,5 stopuri, nu 4. Mai simplu, dublarea suprafetei senzorului aduce avantaj 1 stop, iar a doua dublare mai aduce inca unul.
ISO 1600 va fi folosibil in orice conditii cu noul senzor, si chiar 3200 daca nu ai pretentii de imagine ,,sticla,,
Eu cred ca deja problema cu ISO este rezolvata pentru majoritatea, exceptand unele situatii extreme. Avem nevoie insa de o imbunatatire in dynamic range, unde din pacate noul senzor nu sta foarte bine. Pentru mine asta totusi nu va fi un minus, m-am impacat foarte bine cu DR lui E-5.
Sincer mi-am spus sperante mari pentru camera asta, daca zvonurie le confirma 90% voi (re) investi in acest sistem
Camera asta arata bine. Suficient de bine cat sa te gandesti sa pui bani deoparte pentru ea.
Pentru mine are de indeplinit doua conditii: sa lucreze repede cu obiectivele 4/3 si vizorul sa nu fie o rusine.
La mine o singura chestie ar putea strica totul: ergonomia slaba. Daca tre sa intru prin nush ce meniuri, sau sa actionez 7 butoane pentru niste setari importante, cade toata afacerea.
Peste altele pot trece, chiar daca ar insemna sa il folosesc ca sistem secundar.
@Paul
Stiu prea bine cum arata ISO-3200 pe E-5, dar la tehnologia care e acum ar putea sa arate excelent.
De vina nu e jumatatea aia de stop, ci senzorul mult prea vechi - tehnologia depasita.
Pune un senzor Sony pe 4/3 si o sa vezi ca in practica nu mai sunt diferente intre APS-C si 4/3.
@D3X
Ai perfecta dreptate. De fapt diferenta e si mai mica, FF-ul are avantaj de doar 2 stopuri fata de 4/3.
Asta e in teorie, daca si 4/3 ar beneficia de aceeasi tehnologie ca cea de pe FF-uri.
In practica, 4/3 cu senzorul lui antic si ultradepasit e in urma cu multe stopuri fata de FF.
Iarasi e de vina tehnologia.
Ok, 2 stopuri inseamna destul, dar nu enorm.
E-M5 arata superb ! Seamana mult cu camerele avansate de la Olympus (E-30, E-5).
Cumpara cineva un E-5 ?
Glumesc binenteles....
Deja incep sa cred ca EP3 + 20mm 1.7 este singura combinatie cu adevarat si calitativa si portabila si folositoare in orice situatie a sistemului astuia....
Pentru mine au aparut si primele probleme, pe langa cele cateva mai veche peste care puteam sa trec (ecran OLED etc)
Prima problema este ca nu are flash incorporat. OK, cu greu poti produce imagini care sa arate excelent luminate cu flash-ul onboard, dar sunt situatii in care acesta este abslout vital. Eu m-am lovit de foarte multe situatii in care daca n-as fi avut flash-ul onboard nu as fi reusit cateva fotografii pretioase pentru mine. Apoi, faptul ca lipseste acest flash onboard, inseamna ca daca vrei sa declansezi optic flash-uri externe, ieftine sau de la alte brand-uri, singura posibilitate este sa cumperi un kit de transmitere/receivere, pe care trebuie sa le montezi, sa le configurezi, si sa le cari cu tine ca echipament suplimentar. Un MARE minus pentru mine lipsa lui. Cu toate astea, cocoasa e IMENSA, desi VF2 ocupa extrem de putin spatiu. Se zvoneste ca deasupra lui EVF-ului ar fi un accesory port, ceea ce mi se pare o porcarie inutila.
A doua problema este viteza de declansare de maxim 1/4000. OK, Olympus exagereaza cu zgarcenia la shuttere de calitate. Inteleg la camerele entry level dar nu la un varf de gama. 4/3 are printre alte minusuri fata de sistemele cu senzori mai mari, DOF-ul mai larg. Deci pe acest sistem este mult mai mare necesitatea nu numai de a avea obiective luminoase, dar si de a trage cu ele la diafragme maxim deschise. Pentru f/1.8-f/2 este necesar un minim de 1/8000 pentru a putea trage ,,wide open,, intr-o zi cat de cat insorita. Eu pe Leica 25mm f1/4 foloseam un filtru ND, cu ajutorul caruia am reusit chestii extrem de interesante, traganda vara, in timpul zile, la f1/4. Desi aveam E-5, nici 1/8000 nu era suficient pentru f/1.4. Oamenii astia nu sunt constienti ca au un minus in DOF-ul larg, pentru anumite genuri de fotografie ? Nikon a pus 1/16000 pe V1, iar Olympus pe camera lor high end are un amarat de shutter entry level ? Dezamagitor, scade valoarea obiectivelor 45mm f/1.8, 75mm f/1.8 si panaleica 35mm f/1.4
A treia problema e cea mai grava pentru mine, si daca peste celelalte as putea trece cu ceva efort, asta o sa fie factuorul decisiv pentru mine in achizitionarea camerei. Vad pe camera o rotita de moduri, 2 rotite fata/spate pentru diafragma si ss, pana acum superb. Mai vad 2 butoane Fn, un delete, movie button, si un play asezat total aiurea.
Sunt absolut necesare butoane de ISO si WB, deci stiu deja cum as configura cele 2 butoane Fn. Metering, drive mode nu prea le acesez decat rar, asa ca ma pot multumi cu ele pe Super Control Panel. Ce folosesc aproape tot timpul este butonul AEL/AFL, care pe OM-D nu numai ca nu exista, dar nici macar un Fn nu avem pentru a-l configura. Eu nu pot folosi o camera fara buton AEL/AFL, deci poa sa fie mai tare OM-D si decat Nikon D3s, fara acel buton pentru mine are valoare zero.
Nu sunt de acord cu ghinitai. Din fotografie se vede ca OM-D este probabil chiar putin mai mica decat E-P3, dar gandita cu o ergonomie excelenta, plus posibilitatea mariri atasand cele 2 gripuri. Din punctul asta de vedere conceptul mi se pare foarte bun.
Ba chiar m-as aventura sa spun ca dupa lansarea OM-D, E-P3 nu prea ar mai avea sens, ci E-PM1. Vom vedea.
Si as mai adauga ceva. PEN-urile nu prea aveau sens decat cu prime-uri si cu zoom-ul 14-42mm. Orice alt obiectiv atasat mie mi s-a parut total aiurea echilibrat si o mare dezamagire in folosinta manuire. O-MD este prima camera Olympus m4/3 care in sfarsit poate fi folosita cu placere inclusiv cu zoom-uri, cu obiective tele etc. GH2 iarasi oferea o balanta reusita cu acest tip de obiective, pacat ca Panasonic nu i-au facut si grip.
Sper si ca au reparat motorul jpeg pe care l-au stricat la toate camerele care au aparut dupa E-P1, incluzand E-5 si toate PEN-urile. E bun la ISO mare, este jalnic la ISO mic.
@d3x - blitzul cu care vine la pachet este destul de portabil incat sa nu te deranjeze ca il ti in geanta si mai mult ca sigur ca poti controla cu el blitzuri remote, este acelasi blitz ca la E-PL3 si E-PM1. Shutter-ele de 1/8000 se pun pe camere pro, OM-D nu incearca sa inlocuiasca E-5 asta este sigur. Treaba cu butoanele este intradevar deranjanta, te poti obisnui destul de repede, eu mi-am programat pe E-P3 AEL/AFL pe unul din butoanele Fn, poate fi programat si butonul de record sa execute o functie, iar filmarea sa lucreze doar cand selectezi din rotita de dial modul de lucru. Una peste alta este o camera care inlocuieste cu succes E-620 desi pretul este destul de mare.
"The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera." - Dorothea Lange
@d3x
Sunt cam de aceeasi parere cu Paul privind flashul. Nu stiu cum este cel care este la pachet cu EPM 1 dar pot sa -ti confirm ca FL 300 R este un deliciu . Are GN 28 la ISO 200 si este mai mic si mai usor decat un pachet de tigari.
Un flash onboard nu prea depaseste GN 14.
In alta ordine de idei , exista posibilitatea ca butoanele sageata sa fie la randul lor configurabile, si atuncci s-a rezolvat. Poate ca varianta finala sa mosteneasca de la E 620 confiurarea si butoanele luminate.... Vedem varianta oficiala.
Si ... de fapt cat de des folosesti WB? ISO si AEL/AFL da fireste. Iar EP 3 are o posibilitate atat de larga de configurare a butoanelor incat nu cred ca vor face un pas inapoi...
DAR.... mai avem cateva zile pana vedem pozitia oficiala.
Treaba cu flash-ul e un inconvenient. Chiar daca usor de purtat un flash mic extern, nu se poate compara cu unul onboard actionat doar prin apasarea unui buton. Adica ies la pozat cu camera, fac diverse poze, totul ok. Hopa, la poza asta am cateva umbre mult prea dure, trebuiesc putin ,,inmuiate,,. E diferenta mare intre apasarea unui simplu buton, si cautatul prin geanta plus montarea si activarea unui flash extern.
Din pacate ss mai rapid sistemul m4/3 nu isi permite sa il rezerve camerelor pro, din motivele explicate mai sus. Eu am simtit limitarea asta si pe E-620 si pe E-5 cu Leica. Motiv pentru care am cumparat unul dintre cele mai bune filtre ND pe care le-am gasit, si care mi-a deschis un nou orizont. Paul, am vazut ca ai pus la vanzare acel filtru de la mine, trag concluzia ca nu te intereseaza prea mult treaba asta. Pentru mine obiectivul Leica nu putea exista fara acel filtru, ar fi fost serios compromis. Parere si preferinta personala, bineinteles.
Lipsa AEL/AFL probabil nu e deloc asa grava cum am scris eu mai sus, din simplul fapt ca butonul Fn de pe spate 100% se poate configura pentru aceasta functie. Ramane WB de accesat din Super Control Panel. Nu ideal pentru mine, dar suficient. Am avzut ca si la E-PM1 se poate configura butonul ,,movie,, pentru AEL/AFL, deci Olympus nu face acrobatii periculoase cu functii vitale.
La intrebarea cat de des folosesti ISO/AEL/WB raspunsul este: tot timpul. OK, WB doar cand se schimba lumina, dar nu trag nici o sesiune de nici un fel fara a seta WB inainte.
Sunt un pic dezamagit pentru faptul ca avem o cocoasa imensa (nu ma deranjeaza aspectul) care putea oferi multe functionalitati. Se pare ca motivul este acel accesory port, ceea ce mi se pare o porcarie. Adica nu imi dai flash, nu imi dai WIFI avand spatiul sa imi dai asa ceva, in schimb am port pentru Pen Pal sau lampa de video.
Oricum, sistemul din poza respectiva arata foarte bine, am salivat minute in sir privind noua camera si obiectivele disponibile.